Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1196863_0001.png
1196863_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. december 20122012-3726
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 130:

Hvordan er man nået frem til, at jernbaneafgifterne skal stige med 14 % alene i2013, og hvilken økonomisk byrde vil afgiftsstigningerne pålæggegodstransporten om året hvert år frem til 2020?

Svar:

Baggrunden for at ændre afgifterne for jernbanevirksomhedernes brug afinfrastrukturen – de såkaldte baneafgifter - er at undgå entraktatkrænkelsessag. Kommissionen kritiserede i en begrundet udtalelse fra2009, at det nuværende danske system har en for ensartet afgiftsstruktur.Ifølge kommissionen er det et problem, at der i systemet opkræves sammeafgift af tog, der kører samme afstand, uanset togets størrelse, og dermed deomkostninger, som togene påfører infrastrukturen.For at imødegå denne kritik indføres en tonkilometerafgift, hvor der betalesefter togets vægt, så der i mere proportionalt omfang betales for den slitage, deropstår som følge af brugen af jernbaneinfrastrukturen. Omlægningen vil altandet lige indebære, at store tunge tog – typisk godstog - kommer til at betalemere end små lette tog dvs. persontog.For at mindske overgangsvirkningen indføres de nye afgifter gradvist.For godstog ændres de nuværende togkmafgifter pr. 1. januar 2013 til entonkilometerafgift, og den kapacitetsafgift, som afkræves på tre steder afbanenettet, afskaffes samtidigt. Den nye tonkilometerafgift er i 2013 fastsat tilet sådant niveau, at udgifterne for banegodstrafikken - alt andet lige - netopsvarer til de nuværende udgifter. Det nuværende miljøtilskud til gods på banefastholdes.Miljøtilskuddet sigter på at kompensere godsoperatørerne for opkrævning afafgifter for brug af banenettet, så længe der ikke også opkræves afgifter for brug
af vejene. Miljøtilskuddet forudsættes derfor afskaffet, når der indføres afgifterfor lastbiler – forventelig i 2015.Fra 2016-2020 er det planlagt, at tonkilometerafgiften skal stige successivt med0,124 øre årligt til den når op på 1 øre pr tonkilometer. Konkurrence-forringelsen ved denne stigning forventes at være mindre end den forbedring,der følger af de nye afgifter for lastbiler, hvorved der samlet set bliver tale omen nettoforbedring.Omlægningen af baneafgiftssystemet er et led i den aftale, som regeringen harindgået med V, DF, LA og K af 7. februar 2012 om elektrificeringen afjernbanen m.v. Det fremgår af aftalen, at provenuet på 225 mio. kr. fraafskaffelse af miljøtilskuddet samt omlægning af baneafgifterne i perioden2015-2020 medgår til at finansiere elektrificeringen af jernbanestrækningenEsbjerg-Lunderskov.Jeg går ud fra, at spørgeren i sit spørgsmål hentyder til, at DB Schenker i sithøringssvar til bekendtgørelsen om omlægningen har skrevet, at deresomkostningsniveau vil stige med 14 % i 2013. Jeg har tidligere spurgtBanedanmark om dette forhold, og Banedanmark har oplyst, at de har sværtved at genkende dette tal, da Banedanmark selv har skønnet, at DB Schenkerskal betale ca. 17,1 mio. kr. i infrastrukturafgifter i 2012 og ca. 16,9 mio. kr. itonkilometerafgifter i 2013.Hertil kommer, at det miljøtilskud, som DB Schenker vil modtage, skønnes atvære ca. 10,4 mio. kr. i 2012 og ca. 21,5 mio. kr. i 2013. Skønnene er udøvet påbaggrund af de indmeldinger, godsoperatørerne har lavet til Banedanmark i2011 i forbindelse med beregning af miljøtilskuddet.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen