Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1195298_0001.png
1195298_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
13. december 20122012-3725
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål 129 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).

Spørgsmål nr. 129:

”Ministeren bedes tilkendegive, hvilke fordele og ulemper ministeren ser i for-hold til udviklingen af Fyn, hvis en bro fra Fyn til Als realiseres - og om en så-dan broforbindelse ville kunne styrke udviklingen af erhvervsliv og bosætningpå Fyn positivt.”

Svar:

I forbindelse med de transportpolitiske forhandlinger ultimo 2011/primo 2012blev en fast forbindelse mellem Fyn og Als bragt op som led i drøftelserne om-kring delrapporteringen for de strategiske analyser af forbindelserne mellemØst- og Vestdanmark. En evt. Fyn-Als-forbindelse blev overordnet vendt isammenhæng med de øvrige projekter, der indgår i analyserne.En af hovedkonklusionerne var – bl.a. i forlængelse af Region Syddanmarksrapport om en Fyn-Als-forbindelse – at der formentlig vil være et sparsomttrafikalt grundlag for en fast forbindelse mellem Fyn og Als, og at grundlagetforventelig vil blive reduceret med en kommende fast forbindelse over FemernBælt.De trafikale gevinster ved forbindelsen vil således primært være af lokal/ regio-nal karakter, knyttet til Sydfyn og Sønderjylland, mens aflastningen af f.eks.trafikken ved Lillebælt vil være begrænset. Desuden vil forbindelsen være for-bundet med betydelige miljømæssige udfordringer, og forbindelsen vil bl.a.derfor være meget dyr.Konklusionen i rapporten fra Region Syddanmark var således også, at en for-bindelse ikke vil kunne brugerfinansieres, men vil kræve et betydeligt mia-beløb i statsligt tilskud.Forligspartierne blev med aftale om Elektrificering af jernbanen mv. af 7. fe-bruar 2012 endvidere enige om, at der er behov for at fokusere arbejdet med destrategiske analyser på de nuværende projekter og temaer, som bl.a. omfatter
mulighederne for en ny fast forbindelse over Lillebælt og perspektiverne i enKattegatforbindelse. Det blev aftalt, at der således ikke inddrages nye projekterog planer i analysearbejdet.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen