Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. december 20122012-3698
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål 114 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 114:
Kan ministeren redegøre for, hvorfor Trafikverket i Sverige succesfuldt haranvendt EU-midler og Banedanmark ikke har?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Banedanmark har i mange sammenhænge fået EU-midler tilinfrastrukturprojekter. Af de seneste kan nævnes den nye jernbane fraKøbenhavn til Ringsted, opgraderingen af strækningen fra Ringsted til Rødbysamt etableringen af dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens.Banedanmark har tidligere fået midler til Signalanalysen, som lå til grund forprincipbeslutningen i trafikaftalen fra 2006 om en totaludskiftning afBanedanmarks signalanlæg.Når Signalprogrammet efterfølgende ikke har fået midler skyldes det, atSignalprogrammet ikke har kunnet opfylde de specifikke ansøgningskriterier,der har været opstillet. For eksempel har det ikke været muligt at søge ommidler til den konkrete etablering af ERTMS, idet Signalprogrammet ikke harværet så fremskredent, at sådanne aktiviteter har kunnet afsluttes inden forden af EU opstillede tidsramme, idet kontrakterne herom blev indgået i januar2012.Trafikverket har succesfuldt kunne søge EU-midler, fordi det svenske ERTMS-program er blevet besluttet tidligere end de danske og dermed har væretlængere fremme med for eksempel konkrete anlægsarbejder.Banedanmark, herunder Signalprogrammet, er i færd med at udarbejde etantal ansøgninger inden for de kriterier, som blev offentliggjort den 28.november 2012.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen