Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1166902_0001.png
1166902_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. oktober 20122012-3164
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål11 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 11:

Hvilke initiativer bliver der taget for at bekæmpe de omsiggribende tyverier afkobberkabler langs banenettet med deraf følgende forstyrrelser af togdriften ogtab for statskassen og er der i den forbindelse truffet konkrete foranstaltningertil afsløring og pågribelse af kabeltyvene i forbindelse med deres forsøg på salgaf de stjålne kabler?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Banedanmark har siden 2009 oplevet et stigende antal tilfælde af kabeltyveri-er, der skaber store problemer for trafikafviklingen. Banedanmark har iværksaten række tiltag for at afhjælpe og forebygge problemet.Når Banedanmark registrerer et kabeltyveri, erstattes det stjålne kabel af etaluminiumskabel, der pt. er værdiløst for de kriminelle. Banedanmark påtæn-ker præventivt at udskifte kabler på hele den pågældende delstrækning, selvomtyveriet begrænser sig til få meter.Banedanmark har iværksat undersøgelser af mulighederne for tyverisikring afkobberkabler, herunder erfaringer fra andre lande. Disse undersøgelser pågår.Som en grundlæggende foranstaltning er der igangsat en orientering af politi ogmyndigheder for at sikre kendskab til Banedanmarks kabeltyper, så de hurtigtkan identificeres som tyvegods ved pågribelse.Banedanmarks kabler er blevet en attraktiv vare for kriminelle på grund af kob-berværdien af kablerne. Det er derfor hensigten helt at udfase brugen af massi-ve kobberkabler og indføre bimetalkabler, der primært består af aluminium.Banedanmark har på baggrund af en række afdækkende undersøgelser bestilten prototype på denne type bimetalkabel, der er særligt udviklet til Banedan-mark, og dette er nu ved at blive testet. Hvis testfasen går som forventet, er dethensigten med tiden at udskifte Banedanmarks kabelnet med denne type kabel.Det er imidlertid ikke praktisk eller finansielt muligt for Banedanmark at fore-
tage en total udskiftning, hvorfor erstatningen af kobberkablerne vil finde stedsom en løbende proces i forbindelse med vedligehold, reparationer og anlægs-projekter. Processen vil dog blive fremskyndet af etableringen af det nye Signal-system, der vil medføre et behov for markant færre kabler end i dag.Som en konsekvens af de mange kabeltyverier har Banedanmark endvidereøget overvågningen og sikkerheden på en række kritiske strækninger, der ersærligt populære blandt kobbertyve. Banedanmarks fejlretningsprocedurer ersamtidig blevet skærpet med særligt fokus på udbedring af ledningsnettet for atsikre en hurtig genetablering af togtrafikken.Endelig har Banedanmark netop taget initiativ til et samarbejde mellem politi,hjemmeværn, operatører og entreprenører samt øvrige relevante parter medhenblik på at etablere en række procedurer, der sikrer en hurtig anmeldelse ogeftersættelse af kabeltyve. Samarbejdet skal også fungere forebyggende vedøget patruljering ved kritiske områder langs jernbanen samt samarbejde omsporing af stjålne kobberkabler, så de kan identificeres og beslaglægges indenvideresalg og omsmeltning.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen