Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:SundhedsøkonomiSagsbeh.: DEPLWKSags nr.: 1302212Dok. Nr.: 1305601Dato:26. september 2013
Talepapir - samrådsspørgsmål T, U og V (notatmaske)TALEPAPIRDet talte ord gælderTilhørerkreds:Anledning:Folketingets Sundheds- og ForebyggelsesudvalgÅbent samråd vedr. behandling af veteraner medPTSDTaletid:Tid og sted:Dok nr.:20 minutter, herefter tid til spørgsmålTorsdag, den 26. september 2013, kl. 14:30-16, 2-1331297379
Der er stillet 3 samrådsspørgsmål (T, U og V) efter ønske fra Troels LundPoulsen (V), Sophie Løhde (V) og Jakob Ellemann-Jensen (V):
Spørgsmål T:
Vil ministeren give en status over implementeringen af defem konkrete anbefalinger, som fremgår af rapporten ”Behandling af PTSDhos veteraner – anbefalinger for fremtidig planlægning i Sundhedsvæsnet”fra 2010? Herunder hvad ministeren i den mellemliggende periode konkrethar foretaget for at følge op på anbefalingerne samt redegøre for eventueltikke gennemførte initiativer.
Spørgsmål U:
Vil ministeren redegøre for resultatet af den henvendelsesom Sundhedsstyrelsen, ifølge rapporten ”Behandling af PTSD hos vetera-ner – anbefalinger for fremtidig planlægning i Sundhedsvæsnet”, sendte tilkommunerne i 2009, hvor man anmodede disse om særlig opmærksomhedomkring veteraner med psykiske problemer og herunder give en status påindsatsen i kommuner med særligt mange veteraner som f.eks. Køben-havns Kommune? Finder ministeren indsatsen tilfredsstillende?
Side 2
Spørgsmål V:
Vil ministeren vurdere, om der i praksissektoren er tilstræk-kelig kompetence til at håndtere veteraner med psykiske problemer, herun-der om der er behov for kompetenceløft?……..INDLEDNINGTak for spørgsmålene om behandling af veteraner med PTSD, Post Trau-matic Stress Disorder. Spørgsmålene relaterer sig til Sundhedsstyrelsensrapport fra 2010, der kom med en række anbefalinger for den fremtidigebehandling i sundhedsvæsenet af PTSD hos veteraner.PTSD er en psykisk lidelse, som kan opstå typisk mellem én til seks måne-der efter udsættelse for svære traumatiske begivenheder, men også sene-re.Personer, som har været involveret i voldsomme hændelser, kan få efter-reaktioner, som i nogle tilfælde kan udvikle sig til behandlingskrævendesenfølger i form af posttraumatisk belastningsreaktion, depression, angstli-delser, m.v. Det er ikke alle mennesker, der udvikler PTSD efter en trauma-tiserende hændelse, og udviklingen af PTSD afhænger formodentligt afflere faktorer, ud over hændelsen i sig selv.Det står ikke til diskussion, at veteraner med tjenesterelateret PTSD udgøren speciel målgruppe. Der er tale om en patientgruppe med særlige pro-blemstillinger, hvor højt specialiseret behandling er nødvendig. Jeg vil forgod ordens skyld indledningsvist kort opridse de seks – og altså ikke fem -anbefalinger fra Sundhedsstyrelsens rapport:
For det første anbefales, at de eksisterende tilbud i forsvarets regi til mål-gruppen fastholdes. Der er tale om forebyggende, opsporende og behand-lingsmæssige tilbud, der i en lang række tilfælde vil være tilstrækkelige.
Dernæst anbefales, at man ved etablering af et specialiseret tilbud til mili-tært personale anvender den eksisterende, faglige viden og ekspertise,som regionerne har fra behandlingsindsatsen vedrørende traumatiseredeflygtninge.
Side 3
Den tredje anbefaling omhandler etablering af et højt specialiseret tilbud isygehusvæsenet til patienter med psykiatriske lidelser, primært sværPTSD, på baggrund af tjenesterelaterede belastninger i relation til militær-tjeneste.
Da Sundhedsstyrelsen samtidig finder behov for, at dette tilbud også skalvære geografisk overkommeligt for patienterne at nå, omfatter den fjerdeanbefaling, at der etableres tre højt specialiserede enheder i henholdsvisRegion Hovedstaden – i tilknytning til den eksisterende funktion ved Krise-og Katastrofepsykiatrisk Center (KKC) på Rigshospitalet - i Region Midtjyl-land og Region Syddanmark. Herved opnår man både, at der kan byggespå den eksisterende ekspertise med behandling af PTSD og en vis geogra-fisk nærhed for patienterne.
Med henblik på at sikre øget viden inden for såvel diagnostik, behandlingog rehabilitering vedrører den femte anbefaling, at de tre højt specialisere-de enheder arbejder sammen om dels at udvikle kliniske retningslinjer forudredning og behandling, dels at opsamle og formidle viden og erfaringerpå området.
Den sjette og sidste anbefaling omfatter uddannelse på de højtspecialise-rede enheder. Det anbefales, at personalet uddannes i udredning og be-handling af PTSD, herunder symptomer, prognose, evidensbaserede, psy-koterapeutiske behandlingsformer og selvfølgelig også kendskab til vetera-ners konkrete vilkår og baggrund.
SAMRÅDSSPØRGSMÅL T
Det første spørgsmål i dag omhandler status for implementeringen af rap-portens anbefalinger.
For så vidt angår den første anbefaling om fastholdelse af de eksisterendetilbud i forsvarets regi, kan jeg oplyse, at Militærpsykologisk Afdeling(MPA)’s tilbud til veteraner siden 2010 er blevet fastholdt og udbygget, ogtilbuddet er nu centraliseret i Veterancentret i Ringsted.
Side 4
Centret, der blev åbnet i november 2011, var i øvrigt også et af de centraleinitiativer i Veteranpolitikken. Jeg kommer senere tilbage til det, men Vete-rancentret tilbyder blandt andet udredning og behandling samt social reha-bilitering.
Den fjerde anbefaling vedrørende etableringen af tre højt specialiseredeenheder inden for psykiatri funktioner kan vi også sætte flueben ved meddet samme. For som det allerede vil være udvalget bekendt, er der oprettettre højtspecialiserede funktioner inden for psykiatri, placeret på henholdsvisPsykiatrisk Center København (Rigshospitalet), Odense Universitetshospi-tal og Aarhus Universitetshospital (Risskov).
Jeg har bedt Sundhedsstyrelsen om en status, og har fået oplyst, at manalle tre steder er kommet langt med behandlingen af patienter med PTSD,ligesom der mellem enhederne foregår forskning, samarbejde og erfarings-udveksling.
Hvis vi lige fortsætter med den femte anbefaling vedrørende samarbejde ogvidensdeling, har Region Syddanmark i år været vært for en temadag forde tre højt specialiserede tilbud i de tre regioner.
Fokus for dagen var formidling og videndeling af erfaringer, og der blevtruffet beslutning om fælles monitoreringsredskaber og brug af fælles testaf patienterne. Der er nedsat en arbejdsgruppe vedrørende registreringsde-len og afvikling af tests, så det sikres, at regionernes registreringer foreta-ges så ens som muligt.
Det blev desuden besluttet, at enhederne som minimum mødes én gangårligt, og at Forsvarets Sundhedstjeneste og den Militærpsykologiske Afde-ling, der deltog i sidste del af temadagen, også fremadrettet deltager i deårlige, fælles temadage.
Jeg vil gerne fortsætte med at give en kort orientering om situationen påhvert af de tre steder. Orienteringen bygger på oplysninger fra henholdsvis
Side 5
Sundhedsstyrelsen og de 3 regioner, hvor de specialiserede PTSD-funktioner er placeret:
RIGSHOSPITALET
Om enheden på Rigshospitalet oplyser Region Hovedstaden, at det højtspecialiserede tilbud, som varetager udredning og behandling af veteranermed svær PTSD og andre belastningsrelaterede lidelser, der er opståetsom følge af militærtjeneste, er placeret i regi af Region HovedstadensPsykiatris Krise- og Katastrofepsykiatrisk Center, også kaldet KKC.
Der er forskningsprojekter i KKC, og der forventes etableret et forsknings-mæssigt samarbejde mellem de tre militærpsykiatriske centre og mellemKKC og MilitærPsykologisk Afdeling.
Region Hovedstaden oplyser, at KKC pt. har tilknyttet to psykiatere, og atbehandlingen i KKC sker i samarbejde med MilitærPsykologisk Afdeling,hvor psykologbehandlingen varetages. Videreuddannelse og opdatering afviden prioriteres højt.
ÅRHUS UNIVERSITETSHOSPITAL, RISSKOV
Region Midtjylland oplyser, at regionens tilbud er organiseret i regi af Klinikfor PTSD og Transkulturel Psykiatri, som en del af Afdeling Q for depressi-on og angst, Århus Universitetshospital, Risskov.
Der er tale om et ambulant tilbud. Ved behov for indlæggelse, findes rele-vant stationært tilbud, og akutindlæggelse håndteres i en anden afdeling iRisskov. Både Region Nordjylland og Region Midtjylland har funktioner, derkan trækkes ind efter behov, og andre afdelinger assisterer, hvis der for enpatient er tale om andre, samtidige diagnoser som for eksempel ADHD. Iforhold til den enkelte patient samarbejdes endvidere – hvor nødvendigt -med relevante specialer på somatiske sygehuse.
Som jeg også gjorde opmærksom på i min besvarelse af spørgsmål 823 tiludvalget den 12. september 2013, overstiger det faktiske antal patienter,hvad man havde forudset, og det har været nødvendigt at udvide kapacite-
Side 6
ten i Region Midtjylland fra 33 til 43 årlige behandlingsforløb for 2012 og2013.
Region Midtjylland oplyser endvidere, at personalet er uddannet til udred-ning og behandling af PTSD, og uddannelsen er udbygget i forhold til sær-lige problematikker hos veteraner. Der er i klinikken en fortsat faglig udvik-ling på området vedrørende veteraner.
Personalet har på forskellig vis et godt kendskab til veteraners konkretevilkår og baggrund, blandt andet via en psykolog, der har en fortid i forsva-ret, medarbejdere har været på besøg hos Hæren – i Oksbøllejren - og påveteranhjem, ligesom der har været afholdt temadag med psykolog fra for-svaret.
ODENSE UNIVERSITETSHOSPITAL
Sundhedsstyrelsen oplyser, at veteraner, der henvises til den højt speciali-serede enhed med placering på universitetsfunktionen på Psykiatrisk Afde-ling, Odense, har svær og kompleks PTSD, ofte i samspil med andre psy-kiatriske diagnoser.
Den højt specialiserede funktion i Odense blev etableret og baseret på enforventning om behandling af 20 patienter årligt. Den reelle aktivitet i 2012har været behandling af 56 patienter, og samme niveau forventes i 2013.Regionen oplyser, at der har været opmærksomhed på at sikre en let hen-visningsprocedure til den højt specialiserede funktion og det betyder foreksempel, at forsvarets psykologer kan henvise patienter direkte.
Da traumatiserede flygtninge og veteraner er målgrupper, hvor samarbejdetmellem sektorerne er særdeles vigtigt, har Region Syddanmark og regio-nens 22 kommuner indgået en tillægsaftale til den regionale sundhedsafta-le på det psykiatriske område om samarbejdet om traumatiserede flygtnin-ge og krigsveteraner.
Region Syddanmark oplyser endvidere, at funktionen varetages af special-læger i afdelingen og drives i et formaliseret samarbejde med Afdeling for
Side 7
Traume og Torturoverlevere. Der er etableret et tværfagligt specialteam,der består af psykiatere, psykologer, fysioterapeuter og socialrådgivere frade to afdelinger.
Medarbejdere fra Afdeling for Traume- og Torturoverlevere har spidskom-petencer i forhold til flygtninge med PTSD. Medarbejdere fra PsykiatriskAfdeling, Odense, har spidskompetencer i for hold til angstlidelser og andrepsykiatriske lidelser, og afdelingen varetager en række specialfunktioner.Den viden og ekspertise, der eksisterer i regionen fra behandlingsindsatsenvedrørende traumatiserede flygtninge, anvendes således også i behandlin-gen af veteraner i den højt specialiserede funktion.
Behandlingsteamet i funktionen består af fagpersoner, der har erfaring iudredning og behandling af PTSD herunder psykofarmakologisk behand-ling. En speciallæge fra Psykiatrisk Afdeling, Odense, varetager den psyko-farmakologiske behandling. Vedrørende behandling af PTSD tages derafsæt i regionens ”Koncept for Udredning og behandling af personer medPTSD – herunder traumatiserede flygtninge og torturoverlevere”.
Ved opstart af funktionen afsatte regionen midler til, at behandlingsteametkan erhverve sig viden og færdigheder i forhold til målgruppens vilkår ogbaggrund. Det er blandt andet gjort ved afholdelse af to fælles temadagefor det tværfaglige team med besøg af og dialog med forsvaret, veteranerog pårørende. Det har fx givet behandlingsteamet et kendskab til forsvaretsudvælgelse af soldater, der udsendes, og forsvarets tilbud om psykologiskeindsatser før, under og efter hjemkomst fra udsendelse.
Det har også givet teamet indblik i veteraners erfaringer fra missioner, her-under veteraners egne bud på, hvad der kan gøres for at afhjælpe PTSDsymptomer.
Jeg synes, man alt i alt må sige, at de oplysninger, jeg har fået fra regio-nerne, viser god fremdrift i implementeringen af anbefalingerne i Sund-hedsstyrelsens rapport.
Side 8
Men ved siden af indsatsen på de højt specialiserede enheder i regionerne,er også indsats på andre områder vigtig, og det leder mig til næstespørgsmål.
SAMRÅDSSPØRGSMÅL U
Samrådsspørgsmål U omhandler resultatet af Sundhedsstyrelsens brev tilkommunerne i 2009, det vil sige, før offentliggørelsen af veteranpolitikken ioktober 2010 og Sundhedsstyrelsens rapport omBehandling af PTSD hosveteraneri november 2010.
Baggrunden for henvendelsen til kommunerne var et ønske om, at kommu-nerne - i deres kontakt med tidligere soldater, typisk ved en sagsbehandlereller jobkonsulent - har øget opmærksomhed på eventuelle psykiske pro-blemstillinger og de tilbud, som forsvaret og sundhedsvæsenet har.Sundhedsstyrelsen oplyser, at styrelsens brev af den 28. oktober 2009 tilkommunerne ikke har resulteret i skriftlige henvendelser fra kommunerne tilstyrelsen.
Da rapporten om behandling af PTSD hos veteraner forelå i november2010, kontaktede enkelte kommuner styrelsen med spørgsmål til anbefa-lingerne vedrørende organiseringen af behandlingen.
Jeg kan supplerende oplyse, at KL ultimo 2010 forespurgte alle landetskommuner om deres ”erfaring med politikker, strategier eller indsatser,målrettet veteraner fra internationale militæroperationer”.
Omkring en tredjedel af kommunerne gav en tilbagemelding, og herafhavde få konkrete eksempler på særlige tiltag, målrettet veteraner. Tilta-gene vedrørte blandt andet udarbejdelse af en veteranpolitik, oprettelseaf fagligt netværk og ydelse af tilskud til enkeltaktiviteter til veteraner.
KL har ikke siden denne forespørgsel foretaget yderligere undersøgelseraf kommunernes indsats på området
Side 9
Jeg er konkret blevet spurgt om status for indsatsen i KøbenhavnsKommune. Her vedtog Borgerrepræsentationen i juni 2011 en veteran-politik, som går på tværs af Beskæftigelses- og Integrationsforvaltnin-gen, Socialforvaltningen og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Kommunens veteranpolitik indeholder en række konkrete initiativer omblandt andet 1) informationtil målgruppen- det vil sige veteraner, derespårørende og foreninger – om 2) kompetenceudvikling af sagsbehandle-re og om 3) informationom målgruppentil kommunens frontpersonale.
Det fremgår af en skriftlig status fra august i år til udvalgene i de tre for-valtninger, at arbejdet med veteranindsatsen på det seneste har væretkoncentreret om at styrke samarbejdet med relevante samarbejdspart-nere. Hensigten er at øge viden om målgruppen hos de kommunalemedarbejdere, så det er muligt at tilrettelægge en relevant indsats forveteranerne.
Kommunerne har indgået samarbejdsaftaler med Forsvarets Veteran-center omkring videndeling om generelle veteranforhold og sparring ikonkrete sager. I forlængelse af samarbejdsaftalerne har man etableretet tværfagligt netværk for kommunens kontaktpersoner, og man har iøvrigt udpeget en veterankoordinator i alle job- og beskæftigelsescentre.
Kommunens indsats på veteranområdet omfatter desuden afholdelse afgå-hjem-møde for medarbejderne om veteranforhold og oprettelse af etsærligt veteransite med information om kommunens tilbud til veteranerog deres pårørende.
Man har ikke præcise tal for antallet af veteraner, der bor i og har kon-takt med Københavns Kommune, men Forsvarets Veterancenter skøn-ner, at der er ca. 1700 veteraner i hovedstaden, der ikke længere er an-sat i Forsvaret.
Man kan også på dette område stille det klassiske spørgsmål: ”Hvornårer det godt nok?” Altså har kommunernenokfokus på veteraner.
Side 10
For så vidt angår Københavns Kommunes indsats på området, er detmit indtryk, at kommunen har et både målrettet og vedvarende fokus påarbejdet for veteranerne.
Og som nævnt, har Region Syddanmark og de 22 kommuner her i novem-ber 2011 indgået en tillægsaftale til den regionale sundhedsaftale på detpsykiatriske område om samarbejde om traumatiserede flygtninge ogkrigsveteraner. Aftalen medvirker til at synliggøre tilbuddet om den højtspecialiserede funktion for veteraner med PTSD. Og aftalen vil naturligtskærpe kommunernes fokus på målgruppen og de tilbud, de skal have ellerkunne henvise til på sundheds-, social- og beskæftigelsesområdet.
Vi har med et komplekst område at gøre, hvor det blandt andet er vanske-ligt at skaffe overblik over det reelle antal veteraner med PTSD. Det skyl-des blandt andet, at følgevirkninger i nogle tilfælde opstår flere år efter ud-sendelsen.
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, offentliggjorde sidste åren rapport, hvis analyse byggede på registerdata om de ca. 26.000 danskesoldater, der har været udsendt for Danmark på internationale missionermellem 1992 og 2009. Analysen viste, at 2,4 % er blevet diagnosticeretmed en posttraumatisk belastningsreaktion, herunder PTSD, efter hjem-komsten.
Der er tale om en målgruppe, hvor samarbejde mellem sektorerne er sær-deles vigtigt. Og netop synliggørelse af de tilstedeværende tilbud viser sigåbenbart – og desværre - at være en særlig udfordring. Desværre - fordi ettilbud, som ingen kender til, har ingen værdi.
I kommuner, hvor sagsbehandlere møder relativt få veteraner med PTSD,kan det være vanskeligt at opnå rutine i håndtering af sagerne. Og dermedvanskeligt at vide, hvad man som sagsbehandler eller jobkonsulent skalstille op – og tilbyde.
Side 11
Når veteraner med komplekse problemstillinger henvender sig i dereskommune, skal de mødes af personer med relevante kompetencer og ensocialfaglig viden. Her er det muligt for kommunen at inddrage VISO, DenNationale Videns- og Specialrådgivningsfunktion. VISO kan støtte medspecialiseret rådgivning og udredning af komplekse problemstillinger gen-nem deres landsdækkende netværk af specialister.
Af Forsvarsministeriets rapport vedrørende evaluering af veteranpolitikkenfra juni i år fremgår imidlertid, at VISO kun anvendes i begrænset omfangog meget tyder på, at det skyldes manglende kendskab til de muligheder,som VISO tilbyder.
Til gengæld glæder det mig at erfare, at 80 kommuner har indgået skriftligaftale med Veterancentret om samarbejde. Veterancentret tilbyder fx kom-muner informationsmøder, der er målrettet sagsbehandlere, og støtte frabeskæftigelseskonsulenter i dialogen med veteraner.
SAMRÅDSSPØRGSMÅL V
Det tredje og sidste spørgsmål vedrører praksissektoren, og man bederblandt andet om min vurdering af, om man her har tilstrækkelig kompeten-ce til at håndtere veteranerne.
Sundhedsstyrelsen vurderer i sin rapport fra 2010, at det blandt andet pågrund af den psykiske lidelses karakter er vanskeligt at opspore alle medbehov for behandling, og det er derfor afgørende, at også kommuner ogpraktiserende læger er opmærksomme på mulige patienter i denne gruppe.Alle danskere besøger i gennemsnit deres praktiserende læge næsten 7gange årligt, og som indgang til sundhedsvæsenet er lægen derfor ogsåcentral og vigtig i forhold til opsporing af veteraner med PTSD.
Nogle patienter med PTSD vil kunne behandles af egen læge, afhængig afden praktiserende læges kompetence på feltet. Kendskab til angstlidelser-ne, hvoraf PTSD er en, er i disse år blevet udbredt blandt andet igennemvejledningen fra Dansk Selskab for Almen Medicins ”Angsttilstande: Diag-
Side 12
nostik og behandling, Klinisk vejledning for almen praksis” fra 2010. Læ-gens behandling kan omfatte medicin og/eller samtaleterapi.
Andre patienter henvises af lægen til nærmere udredning og behandling fx ide 3 specialiserede funktioner. Her - som på andre områder - handler detaltså først og fremmest om, at den praktiserende læge ser symptomerne ogvurderer, hvorvidt patienten skal henvises til specialister. Det kan lægenblandt andet med hjælp fra den kliniske vejledning og i dag er der ogsåmed oprettelsen af de tre funktioner et specialiseret tilbud at henvise til.Som jeg sagde tidligere, er det ud fra Sundhedsstyrelsens og regionernesoplysninger min vurdering, at de seks anbefalinger i Sundhedsstyrelsensrapport er så langt i processen, at implementeringen nu kan siges at væregennemført:
1) De eksisterende tilbud i forsvarets regi til målgruppen er ikke alene fast-holdt, men også udbygget.
2) Den eksisterende viden og ekspertise, der eksisterer i regionerne frabehandlingsindsatsen vedrørende traumatiserede flygtninge anvendes afde specialiserede tilbud i regionerne.
3 og 4) Der er i de tre regioner etableret de tilbud, som den tredje og fjerdeanbefaling vedrører.
5) Der er etableret samarbejde mellem de tre højt specialiserede enhedermed fokus på blandt andet kliniske retningslinjer for udredning og behand-ling. Samarbejdet omfatter også opsamling og formidling af viden og erfa-ringer på området.
Og den sidste anbefaling
6) De tre enheder har alle stor opmærksomhed på uddannelse i udredningog behandling og på faglig udvikling i øvrigt.
Side 13
Men det skal selvfølgelig ikke stoppe med det. Der er tale om et område,som løbende udvikles, og jeg forventer fortsat fokus på samarbejde, vi-densdeling og faglig udvikling i og mellem regionerne.
For så vidt angår kommunernes arbejde på området, er det overordentligtpositivt, at det store antal kommuner har indgået samarbejdsaftale medVeterancentret. Det er et meget væsentligt skridt i arbejdet for at kommeveteraner med PTSD til hjælp. Udfordringerne for PTSD-ramte veteraner ermeget komplekse, og jeg kan derfor kun opfordre kommunerne til at haveopmærksomhed på området, fx også via kommunale veterankoordinatorer,der fungerer som indgangen til det kommunale system.
Jeg har selvfølgelig fuld tillid til, at de praktiserende læger er sig deres an-svar bevidst. Og det vil sige, at de - også på dette område - konkret vurde-rer, om de har mulighed for at behandle patienten eller om denne er i ensituation, som kræver behandling i regionens højt specialiserede enheder.Jeg er sikker på, vi alle er enige om, at vores veteraner har ydet en ufatteligstor indsats, og de, der har brug for behandling, støtte og anden hjælp efterudsendelse, skal naturligvis kunne få det.