Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. september 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1304120Dok nr.: 1284043
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 23. august 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 856 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra hansChristian Schmidt (V).Spørgsmål nr. 856:”Det fremgår af bekendtgørelse 1098 af 19. november 2008 til hvilke varer ogtjenesteydelser der er købt eller leveret i et andet EU-/EØS-land, der kanydes tilskud. Ministeren bedes på den baggrund oplyse:a) Hvordan man er kommet frem til de varer og tjenesteydelser, som fremgåraf bekendtgørelsen, og hvorfor f.eks. høreapparater ikke med på listen?b) Om der er planer om at udvide listen til flere områder?c) Hvor mange patienter benytter sig årligt af denne ret til køb af sundheds-ydelser i et andet EU-land? - (enten konkrete tal eller pct., hvis der findes enopgørelse over det).d) Hvor lang tid går der normalt fra en ansøgning er kommunen eller regioneni hænde, til pengene overføres til patientens konto?e) Kan patienter, der eventuelt ikke råder over så store kontantbeløb, søgekommune eller region om et forskud til behandlingen, hvis selve behandlingener omfattende og omkostningskrævende?”Svar:Ad a)Danske sikrede har ret til godtgørelse af udgifter til visse sundhedsydelsermodtaget i andre EU/EØS-lande, jf. bekendtgørelse nr. 1098 af 19. november2008 om adgang til tilskud efter sundhedsloven til varer og tjenesteydelser, derer købt eller leveret i et andet EU/EØS-land (ydelsesbekendtgørelsen).Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i sundhedslovens § 168 på bag-grund af afgørelser fra EU-domstolen, hvorved det er fastlagt, at reglerne iTEUF (traktaten) om varers og tjenesteydelsers fri bevægelighed, som ud-gangspunkt gælder for sundhedsydelser, der leveres både i og udenfor hospi-talssektoren, og at regler i medlemsstaternes lovgivning, der tilskynder de sik-rede til at erhverve disse ydelser i hjemlandet frem for i andre medlemsstater,er en hindring for den frie udveksling af varer og tjenesteydelser mellem sta-terne, og at sådanne hindringer kun i særlige tilfælde kan opretholdes.Afgrænsningen af de varer og tjenesteydelser, der er tilskudsberettigede efterydelsesbekendtgørelsen, er med støtte i EU-dommene foretaget ud fra føl-gende hensyn:Væsentlige økonomiske konsekvenserKonsekvenser for opretholdelse af et stabilt tilbud af ydelser
Side 2
De sundhedsmæssige konsekvenser, herunder overenskomstmæssi-ge krav, der sikrer kvalitet i sundhedsydelserne f.eks. autorisation oguddannelse, godkendelse af klinikker, tilsyn, kontrol og klageEvt. andre hensyn
Det fremgår af bekendtgørelsen, at der kan ydes tilskud til ernæringspræpara-ter, briller til børn under 16 år, almen lægehjælp til gruppe 2-sikrede, special-lægehjælp til gruppe 1- og 2-sikrede, tandpleje og tandbehandling, kiropraktiskbehandling, fysioterapeutisk behandling, fodterapeutisk behandling, psykolog-behandling, børne- og ungdomstandpleje, støtte til tandproteser ved ulykkes-betingede tandskader, genoptræning uden for sygehusregi (kommunalbesty-relsens tilbud om genoptræning), fysioterapi, tandpleje til patienter samt tilskudtil visse patientgrupper.For så vidt angår tilskudsordningen til høreapparatbehandling i privat regi, kanjeg oplyse, at ordningen var reguleret i serviceloven under socialministerensressortområde frem til 1. januar 2013, hvor den blev flyttet til sundhedsloven.Da den i spørgsmålet omtalte bekendtgørelse fra 2008 regulerer adgang til til-skud til ydelser, som er leveret i andre EU- eller EØS-medlemsstater for ydel-ser, hvor tilskuddet ydes i medfør af sundhedsloven, har tilskudsordningen tilhøreapparatbehandling i privat regi således faldet uden for bekendtgørelsensanvendelsesområde. Videre kan jeg oplyse, at tilskud til høreapparatbehand-ling leveret i andre EU- eller EØS-medlemsstater er indbefattet af det udkast tilny bekendtgørelse, som netop har været sendt i offentlig høring, jf. nedenfor.Ad b)I forbindelse med den danske implementering af Europa-Parlamentets og Rå-dets direktiv 2011/24/EU af 9. marts 2011 om patientrettigheder i forbindelsemed grænseoverskridende sundhedsydelser (patientmobilitetsdirektivet) er derbl.a. blevet foretaget en revurdering af, hvilke sundhedsydelser købt eller mod-taget i en andet EU/EØS-land danske sikrede skal have ret til tilskud til i med-før af ydelsesbekendtgørelsen.Jeg kan i denne sammenhæng oplyse, at ministeriet har haft udkast til lovfors-lag m.m., herunder udkast til ændret ydelsesbekendtgørelse, vedrørende im-plementering af patientmobilitetsdirektivet i offentlig høring fra den 28. juni tilden 19. august 2013. Materialet er den 28. juni 2013 fremsendt til FolketingetsSundheds- og Forebyggelsesudvalgs orientering.Det følger bl.a. af patientmobilitetsdirektivet, at patienter er berettigede tilgodtgørelse af behandling i et andet EU/EØS-land, hvis der er tale om enydelse, patienten har ret til i sit hjemland.Danmark kan begrænse muligheden for at yde godtgørelse af grænseover-skridende sundhedsydelser ud fra tvingende almene hensyn til f.eks. krav tilplanlægningen med det formål at sikre, at der på den pågældende medlems-stats område er en tilstrækkelig og vedvarende adgang til et afbalanceret ud-bud af behandling af høj kvalitet, eller ud fra et ønske om at styre omkostnin-gerne og i videst muligt omfang undgå ethvert spild af økonomiske, tekniskeog menneskelige ressourcer i medfør af direktivets art. 7, stk. 9. Med ud-gangspunkt i denne bestemmelse er det vurderingen, at der fortsat ikke skalvære ret til tilskud til behandling på de odontologiske landsdels- og vi-
Side 3
denscentre af hensyn til at fastholde et tilstrækkeligt patientunderlag og erfa-ringsgrundlag og med henblik på at sikre, at der også fremover vil være ad-gang til en sådan specialiseret behandling af høj kvalitet i Danmark.Jeg regner med ultimo 2013 at udstede en ny ydelsesbekendtgørelse, hvoromfanget af tilskudsberettigede sundhedsydelser i primærsektoren modtaget iet andet EU/EØS-land udvides fra 14 til 24, herunder gruppe 1-sikredes ret tilgodtgørelse af udgifter til almen læge og udgifter til høreapparatbehandling iprivatregi til personer over 18 år.
Ad c)Interessen for at søge tilskud til varer- og tjenesteydelser i praksissektoren harhidtil været forholdsvis begrænset, jf. tabel 1 og 2, som indeholder de senesteoplysninger om antallet af ansøgninger og offentlig tilskud for de fire regioner,som ministeriet har kendskab til. Da ministeriet modtog nedenstående oplys-ninger fra regionerne medio 2012, rådede Region Midtjylland ikke over de ef-terspurgte oplysninger.Tabel 1 Ansøgninger om tilskud til praksissektorydelser i et andet EU-/EØS-land 2011RegionTandlægeAlmen lægehjælpSpeciallægehjælpFysioterapiKiropraktikFodterapi11
Hovedstaden13.404320389-13.474
Sjælland2.667-24122.676
SyddanmarkEj oplyst
NordjyllandEj oplyst
I altGruppe 2-sikrede
-
-
Tabel 2. Tilskud til praksissektorydelser i et andet EU-/EØS-land 2011RegionTandlægeAlmen lægehjælpSpeciallægehjælpFysioterapiKiropraktikFodterapiIkke specificeretI altGruppe 2-sikrede2.986.676949.0983.213.8891
Hovedstaden2.952.3089734.36927.1371.889-
Sjælland944.303-4583.948182207
Syddanmark2.929.12225.178257.657-1.932-
Nordjylland161.822
356162.178
1
Ad d)Ministeriet råder ikke over de efterspurgte oplysninger. Ministeriet vil bede re-gioner og kommuner om så vidt muligt at fremsende de efterspurgte oplysnin-
Side 4
ger. Ministeriet fremsender endeligt svar for så vidt angår denne del afspørgsmålet, når ministeriet har modtaget bidrag.Ad e)Det fremgår af den gældende ydelsesbekendtgørelses § 11, at den sikredeselv skal udrede hele betalingen til den udenlandske sæl-ger/sundhedstjenesteyder, inden den sikrede kan søge kommunalbestyrel-sen/regionsrådet om tilskud.Der er ikke i bekendtgørelsen fastsat regler om, at patienter, der køber varereller sundhedsydelser i et andet EU/EØS-land, som de er berettigede til iDanmark, kan søge den ansvarlige kommune eller region om forskud til beta-lingen varen eller behandlingen i udlandet.Denne gældende retstilstand er videreført i det udkast til ny ydelsesbekendt-gørelse, der har været sendt i høring. Der henvises til § 13.Dette er i overensstemmelse med reglerne om refusion i patientmobilitetsdi-rektivet, jf. art. 7, stk. 4.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard