Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1279429_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 11. september 2013Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMTSPSags nr.: 1304286Dok nr.: 1293228
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 23. august 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 854 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 854:’’På baggrund af artiklen "Vi afleverer ikke lånt hospitalsudstyr tilbage" fraSøndagsavisen den 11. august 2013 bedes ministeren oplyse, om det er mu-ligt at opgøre hvor stort tabet er på landets hospitaler fordi patienter ikke afle-verer udleverede hjælpemidler/hospitalsudstyr. Er ministeren bekendt med omder er hospitaler der har fundet en løsning der bevirker, at patienterne afleve-rer lånte hjælpemidler/hospitalsudstyr tilbage?”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidragfra Danske Regioner. Danske Regioner har fremsendt følgende redegørelse,hvortil jeg kan henholde mig:”Der eksisterer ikke en samlet opgørelse for svind af behandlingsredskaber foralle regioner, men Danske Regioner har til besvarelsen af spørgsmålet rettethenvendelse til de fem regioner, hvoraf de fire har kunnet give en tilbagemel-ding. Tre regioner vurderer, at omkostningerne i forbindelse med svind ikke erbetydelige, hvormed det ikke kan betragtes som et generelt problem. Én regi-on gennemfører for nærværende en mere gennemgående kortlægning af la-gerstyringssystemerne på sygehusenes hjælpemiddeldepoter samt en analysemed henblik på muligheder for en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne.De fleste regioner er enten i gang med eller har de senere år indført foran-staltninger for at reducere svind. I denne sammenhæng har regionerne godeerfaringer med at:Aftale korte perioder for udlån.Ringe til patienten og aftale aflevering og i nogle tilfælde afhentning.Faste procedurer for at sende rykkere, som sættes i værk hurtigt.
Videre skal det bemærkes, at der i de fleste regioner er iværksat en form forregistreringssystem, som giver overblik over udlånet og samtidig dannergrundlag for at sende rykkere. I enkelte tilfælde går sager videre til inkasso.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Tue Schou Pedersen