Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1267704_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. juli 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1303343Dok nr.: 1253586
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 745 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 745:”Ministeren bedes oplyse hvilke habilitetsregler der er fastsat for ansatte iSundhedsstyrelsens tilsynsenhed, og om der har været tilfælde hvor en ansati Sundhedsstyrelsen har meddelt, at vedkommende ikke kunne behandle ensag, f.eks. i forhold til et privathospital, på grund af habilitetsproblemer.”Svar:Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg bedt Sundhedsstyrelsen ombidrag. Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:”Ansatte i Sundhedsstyrelsen er omfattet af de til enhver tid gældende forvalt-ningsretlige regler om habilitet, herunder forvaltningsloven og lægemiddellovens§ 102.Sundhedsstyrelsen har fastsat interne retningslinjer om habilitet og habilitetser-klæringer. Heraf fremgår det bl.a., at alle ansatte i Sundhedsstyrelsen ved an-sættelsen og herefter en gang om året udfylder en habilitetserklæring, som vur-deres af nærmeste foresatte.I forbindelse med behandlingen af konkrete sager bliver der taget stilling til even-tuelle habilitetsspørgsmål. Der er i den forbindelse eksempler på, at habilitetsfor-hold har bevirket, at en medarbejder ikke har kunnet behandle en sag, fordi detikke kunne udelukkes, at der kunne rejses tvivl om den pågældendes habilitet.Dette vil også kunne ske fremover.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard