Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 16. juli 2013Enhed: SundhedsøkonomiSagsbeh.: DEPSJESags nr.: 1303292Dok nr.: 1249197
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 732 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix(EL).Spørgsmål nr. 732:’Ministeren bedes kommentere ”Hospitaler stemplet med forkerte tal” fra Jour-nalisten 15. maj 2013, herunder om databaserne efter ministerens mening kanbruges på denne måde til at udpege gode og dårlige afdelinger og gode ogdårlige hospitaler.http://journalisten.dk/hospitaler-stemplet-med-tvivlsomme-tal ”Svar:Sygehusene rapporterer løbende data til bl.a. de kliniske kvalitetsdatabaser.Årsrapporterne fra de kliniske kvalitetsdatabaser offentliggøres med en vis for-sinkelse i forhold til sygehusenes indrapportering af data. Det skyldes en om-fattende validerings- og analyseproces forud for offentliggørelsen af årsrappor-terne fra de kliniske kvalitetsdatabaser.Det vil sige, at data altid bliver offentliggjort med en vis forsinkelse. Desudener tallene jo ikke bedre end de registreringer, der bliver indberettet. Derfor skalde selvfølgelig tolkes med nogen varsomhed.Når det er sagt, så er det vigtigt at de tilgængelige data løbende forbedres, ogdet sker bl.a. ved at data hele tiden anvendes aktivt i kvalitetsarbejdet.Og som sundhedsminister har jeg en klar forventning om, at alle regioner haret klart fokus på kvaliteten i behandlingen. Heri ligger også en forventning om,at regionerne anvender de tilgængelige kvalitetsdata som grundlag for til sta-dighed at forbedre kvaliteten af patientbehandlingen.Muligheden for at løfte kvaliteten i patientbehandlingen kræver bl.a. både kor-rekt registrering af indikatortal og derudover handling på baggrund af det bille-de, som kvalitetsdata tegner af en afdelings eller et sygehus’ kvalitet.I det kommende år vil der med regeringens synlighedsreform blive skabt end-nu mere åbenhed om sygehusenes resultater. Internationale erfaringer viser,at synlighed om resultater er en central drivkraft for forbedringer af sundheds-væsenets indsats. Synligheden giver institutioner og personale mulighed for atfokusere på kvaliteten af deres indsats. Samtidig bidrager åbenhed og gen-nemsigtighed til, at dem, der klarer sig mindre godt, kan identificere, hvem demed fordel kan tage ved lære af for også at opnå de gode resultater. I dennelæringsproces spiller bl.a. årsrapporterne fra de landsdækkende kliniske data-baser en vigtig rolle. Synlighed på sådanne resultater er med til at skabe en
Side 2
sund dialog, der kan sætte fokus på forbedring af indsatser til gavn for patien-terne.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Søren Jensen