Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1267709_0001.png
1267709_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. juli 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1303072Dok nr.: 1253443
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 13. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 703 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarinaAdsbøl (DF).Spørgsmål nr. 703:”Ministeren bedes redegøre for om der fremadrettet vil blive mørklagt korre-spondancer mellem Sundhedsstyrelsen og departementet i forhold til Mejlhedesagen, herunder om vedtagelsen af den nye offentlighedslov vil gøre detumuligt at få indsigt i intern kommunikation mellem en styrelse og et departe-ment?”Svar:Som jeg forstår spørgsmålet, ønskes det oplyst, hvordan Ministeriet for Sund-hed og Forebyggelse vil afgøre fremtidige aktindsigtsbegæringer i korrespon-dance mellem Sundhedsstyrelsen og departementet, der vedrører sagen omSundhedsstyrelsens tilsyn med psykiateren Arne Mejlhede, og som skal afgø-res efter den lov om offentlighed i forvaltningen, som træder i kraft den 1. ja-nuar 2014 (den nye offentlighedslov).Jeg har ikke mulighed for på forhånd at tage stilling til indholdet af fremtidigeaktindsigtsafgørelser. Hvilke sager, dokumenter og/eller oplysninger, der udle-veres som led i aktindsigt, beror på en række forskellige og konkrete skøn.For eksempel vil det som led i en fremtidig afgørelse om aktindsigt kunne væ-re relevant at tage stilling til, om der er grundlag for at undtage interne ar-bejdsdokumenter fra aktindsigt.Som interne arbejdsdokumenter anses efter den nye offentlighedsloven bl.a.dokumenter, der udveksles mellem et departement og en underliggende sty-relse på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en ministerenhar eller vil få behov for embedsværkets rådgivning.Dette gælder dog ikke i forhold til tre nærmere angivne typer sager, herundersager hvor der er eller vil blive truffet afgørelse, eller sager i forbindelse med etministeriums udførelse af kontrol- eller tilsynsopgaver.Endvidere skal oplysninger om sagens faktiske grundlag og eksterne fagligevurderinger, der er relevante for sagen, ekstraheres og meddeles. Ekstrahe-ringspligten gælder dog f.eks. ikke, hvis de pågældende oplysninger fremgåraf andre dokumenter, som udleveres i forbindelse med aktindsigten.
Side 2
En myndighed skal også overveje, om der kan gives aktindsigt i sager, doku-menter eller oplysninger, som kan undtages fra aktindsigt (meroffentlighed).Det er med henvisning til ovenstående ikke muligt at forudsige hvilke doku-menter og/eller oplysninger, der efter en konkret vurdering vil blive udleveretsom led i en fremtidig anmodning om aktindsigt, der skal afgøres efter den nyeoffentlighedslov.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard