Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1267942_0001.png
1267942_0002.png
1267942_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato:4. juli 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1302888Dok nr.: 1251121
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 692 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 692:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelsen fra LOS vedr. tilsyn medvisse private sygehuse, klinikker og praksis, jf. SUU alm. del - bilag 294.”Svar: Landsforeningen af Opholdssteder, botilbud og Skolebehandlingstilbud(LOS) angiver i deres henvendelse til Folketingets Sundheds- og Forebyggel-sesudvalg at, at deres medlemmer i forlængelse af en ændring af sundhedslo-ven i juni 2011 om registrering af og tilsyn med private sygehuse, klinikker ogpraksis er blevet kontaktet af Sundhedsstyrelsen med henblik på registreringog senere tilsyn. Registrering og tilsyn er gebyrfinansieret, hvilket er forbundetmed merudgifter for LOS’ medlemmer. LOS’ medlemmer tilbyder socialpæda-gogisk virksomhed, men forestår dog medicinhåndtering, hvorfor LOS ikke fin-der at være omfattet af registrerings- og tilsynsordningen i sundhedslovens §215a.Det følger af sundhedslovens § 215 a private sygehuse, klinikker og praksisskal registreres i Sundhedsstyrelsen som betingelse for udførelse af lægeligpatientbehandling. Hertil er der fire undtagelser, 1) behandling i almen praksis,2) kosmetisk behandling, 3) laboratorievirksomhed og 4) behandling i special-lægepraksis, der i henhold til aftale udøves som bibeskæftigelse på et offent-ligt sygehus af en læge, der er ansat på det pågældende sygehus.Formålet med Sundhedsstyrelsens registrerings- og tilsynsordning er at øgepatientsikkerheden på private behandlingssteder, ved øget fokus på det sund-hedsfaglige niveau.Det betyder, at LOS’ medlemmer er omfattet af Sundhedsstyrelsens registre-rings- og tilsynsordningen, hvis der udføres lægelig patientbehandling. Vedlægelig patientbehandling forstås lægelig virksomhed, herunder hvor dennesker efter delegation fra en læge til personale på botilbud m.v. Det er ikke af-gørende, om stedet betegner sig som sygehus, klinik eller praksis. Sker der ik-ke lægelig patientbehandling, herunder efter delegation, er LOS’ medlemmerikke omfattet af ordningen.Registrerings- og tilsynsordningen trådte i kraft den 1. januar 2012, og ordnin-gen har således været i funktion i ca. halvandet år. I den tid har Sundhedssty-relsen i kraft af registreringsordningen fået et større kendskab til de forskelligetyper behandlingssteder, hvor der udføres lægelig patientbehandling. I lyset af
Side 2
Sundhedsstyrelsens erfaringer med ordningen vil ministeriet i samarbejde medstyrelsen snarest drøfte, om der er behov for at tilpasse styrelsens administra-tion af registrerings- og tilsynsordningen. Heri vil indgå LOS’ medlemsvirk-somheder.Endelig skal det nævnes, at registrerings- og tilsynsordningen skal evalueres i2015, og i den sammenhæng vil også registrerings- og tilsynsordningens ræk-kevidde kunne tages op.I det omfang LOS’ medlemmer ikke udfører lægelig patientbehandling, herun-der efter delegation, er patientsikkerheden i medicinhåndteringen naturligvisogså afgørende, som LOS’ selv er inde på.Derfor vil jeg gøre opmærksom på, at LOS’ medlemmers håndtering af bebo-ernes medicin skal ske i henhold til Sundhedsstyrelsens vejledning om ordina-tion og håndtering af lægemidler fra 2006. Vejledningen retter sig mod læger,plejepersonale på sygehuse, i plejeboliger og hjemmeplejen samt andet per-sonale, der medvirker ved medicinhåndtering. Personale, herunder pædago-ger på botilbud, er derfor også omfattet af vejledningen.Vejledningen omfatter en lang række forhold, som skal iagttages, når persona-le på bl.a. botilbud varetager beboernes medicinhåndtering. Som supplementtil vejledningen udsendte Sundhedsstyrelsen, i samarbejde med ministeriet, idecember 2011 pjecen ”Korrekt håndtering af medicin, et værktøj for pleje-hjem, hjemmeplejen og bosteder”. Formålet med pjecen var at formidle bud-skaberne i vejledningen på en mere konkret og forhåbentlig nærværende må-de i relation til dagligdagen på plejehjem, i hjemmeplejen og lignende steder.Herudover var formålet med pjecen, at bringe korrekt medicinhåndtering i er-indring, så det sikres, at beboerne får den rigtige medicin.På trods af vejledning og pjece er ministeriet bekendt med, bl.a. via Sund-hedsstyrelsens tilsyn, at den kommunale hjemmepleje og kommunale instituti-oner, herunder botilbud, som har en aftale med kommunale parter, har visseudfordringer i forhold til medicinhåndtering.Dette er bl.a. baggrunden for, at der er fundet midler til projektet ”Patientsikkerkommune”, som udføres af Dansk Selskab for Patientsikkerhed, og som har tilformål at forbedre arbejdsgangene inden for en række fokusområder. Et af fo-kusområderne i projektet er medicinhåndtering. Bedre arbejdsgange skal føretil mere hensigtsmæssigt medicinhåndteringen, til gavn for patientsikkerheden.Til at indgå i projektet er netop udvalgt fem kommuner.I tillæg til projekt ”Patientsikker kommune” indeholder bruttoavanceaftalen for2013-14 mellem ministeriet og Danmarks Apotekerforening i alt 10 mio. kr. tilet projekt om kvalitetssikring af medicineringen på botilbud, som Pharmakonstår for. Dette projekt omfatter viden og vidensmateriale til medarbejdere påbotilbud om sundhed/sygdom, lægemidler og regler m.v. for medicinhåndte-ring. Efter uddannelsesforløbet vil botilbuddene indgå i ”Patientsikker kommu-ne”. Der vil indgå to botilbud i hver af de fem kommuner.Det er formålet, at erfaringer opnået i ”Patientsikker kommune” og vidensmate-riale i Pharmakons projekt skal spredes til andre kommuner, herunder botil-
Side 3
bud. Jeg forventer mig meget af disse initiativer, og håber de kan føre til bedremedicinhåndtering til gavn for patientsikkerheden.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard