Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1266658_0001.png
1266658_0002.png
1266658_0003.png
1266658_0004.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 28. juni 2013Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMLBJSags nr.: 1302855Dok nr.: 1234749
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 4. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 683 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 683:’’Vil ministeren kommentere Nordjyskes artikel "Piloterne skulle hvile da to-årigdruknede" af 8. maj 2013 og oplyse, hvordan sådan en fejl kan opstå, når vihar døgndækkende lægehelikoptere?http://nordjyske.dk/nyheder/piloterne-skulle-hvile-da-to-aarig-druknede/a0bb0f3b-29cf-426d-9981-e1f0941d03f0/1/1513 ”
Svar:Ministeriet til brug for min besvarelse af spørgsmålet anmodet Region Nordjyl-land og Region Midtjylland om en fælles udtalelse.Region Nordjylland og Region Midtjylland har oplyst følgende:”BaggrundAkutlægehelikopteren med base i Karup blev etableret 1. juni 2011 som enforsøgsordning bl.a. med henblik på at opnå viden om HEMS-operationer iDanmark (Helicopter Emergency Medical Services).Ordningen blev etableret som et supplerende beredskab til det eksisterendeberedskab, der er geografisk placeret i lokalområderne. Typisk er det lokaleberedskab først fremme ved et skadessted, og en efterfølgende ankomst afakutlægehelikopteren har til formål at supplere dette beredskab ved at sikre enhurtig transport til specialiseret behandling på et universitetshospital.I forhold til at sikre borgerne en hurtig hjælp i akutte situationer er det såledesdet lokale beredskab, der er afgørende.Regler for disponeringNår en regions AMK-vagtcentral visiterer en opgave til akutlægehelikopteren,så sker det ud fra følgende:Sundhedsfaglige kriterier (fastlagt i en disponeringsretningslinje ved-taget i Regionsrådene i Region Midtjylland og Region Nordjylland).Vurdering af tidsmæssig gevinst i forhold til ankomsten af akutlægebilsamt afstand til specialiseret behandling.
Side 2
Foruden disponeringen kan der være særlige tilfælde, hvor helikopteren ikkekan flyve på en opgave:Samtidighedskonflikt. Der opstår samtidighedskonflikt, når der påsamme tid er flere relevante opgaver for akutlægehelikopteren.Vejrlig, hvilket især er et problem i vinterhalvåret. Vejrlig er lavthæn-gende skyer, tåge og risiko for is i luften. Sidstnævnte medfører risikofor havari.Hviletidsbestemmelser (se herunder)
Hviletidsbestemmelser / duty-tidEn forudsætning for leverandørens tilladelse til at flyve er, at der flyves i hen-hold til gældende regler på området. Reglerne vedr. HEMS-flyvning og hviletider beskrevet i nationale og internationale regelsæt, der har til formål at højnesikkerheden, og det er Trafikstyrelsen, der som formel myndighed skal udste-de tilladelsen og sikre, at reglerne efterleves.Reglerne er komplicerede, men i hovedtræk er det reglen om effektiv arbejds-tid pr. døgn, som har betydning. Denne regel siger, at såfremt crewet på heli-kopteren har haft en effektiv arbejdstid over 14 timer, så skal arbejdstiden af-sluttes og efterfølges af en hvileperiode på 8 timer.Det er en forudsætning for at få tilladelse til at flyve, at Trafikstyrelsen har sik-ret, at leverandøren overholder disse regler.Reglerne har til formål at højne sikkerheden, da et havari oftest er fatalt. Reg-lerne er i særdeleshed relevante i forhold til Single-pilot HEMS-operationer, dapiloten på denne type af opgaver flyver under krævende forhold og lander i ter-ræn tæt ved skadessted og andet beredskab.HEMS-flyvning adskiller sig således i høj grad fra opgaver med start og lan-ding i lufthavne, hvor landing er fuldt ud planlagt og reguleret.Hviletidsbestemmelser siden startKontrakten med leverandøren af akutlægehelikopteren specificerer, at leve-randøren skal overhold gældende lovgivning og gældende regler vedr. ar-bejdstid. Derfor er det et krav i henhold til kontrakten, at helikopteren overhol-der hviletidsbestemmelserne, samtidig med, at der er beredskab i døgnets 24timer.Akutlægehelikopteren har ikke været meget ’ude af drift’ som følge af hvile-tidsbestemmelserne siden opstarten i 2011. I maj-juli 2012 blev der registrereten stigning, som efterfølgende er blevet reduceret. Indtil episoden i Farsø den5. maj 2013, havde akutlægehelikopteren således ikke været ude af drift pga.hviletid i 6 måneder, hvilket fremgår af nedenstående tabel.
Side 3
Fordelingen mellem beredskabstid og hviletid iperioden 1/6 2011 - 7/5 20138007006005004003002001000BeredskabstidHviletid
Timer
november
november
december
december
oktober
oktober
september
september
februar
februar
august
august
April
marts
januar
2011
2012
januar
2013
Den konkrete sagI den konkrete sag kom der en henvendelse fra Region Nordjyllands AMK-vagtcentral om at flyve på den pågældende opgave, mens akutlægehelikopte-ren var ’ude af drift’ på grund af hviletidsbestemmelserne. Akutlægehelikopte-ren overskred hviletidsbestemmelserne ca. kl. 05. den foregående nat. Ifølgereglerne på området medfører dette 8 timers hvile indtil kl. 13.Kl. 13.09 den efterfølgende dag rykkede akutlægehelikopteren igen ud – den-ne gang til en voldsom trafikulykke.AlternativerSåfremt problematikken omkring hviletid skal løses, så skal der sikres yderli-gere bemanding af både pilot og HEMS-redder i alle døgnets 24 timer. Det vilreducere problematikken omkring hviletid, men vil ikke ændre problemernemed vejrlig. Ekstra mandskab i tilkald vil desuden medføre en merudgift på 10mio. kr. pr. år. Dertil kommer engangsudgifter til uddannelse, træning og om-bygning af basen.Erfaringerne fra den jyske akutlægehelikopter vil indgå i det videre arbejdemed etableringen af en landsdækkende ordning.”Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Region Nordjylland og Region Midt-jylland.Derudover vil jeg gerne understrege, at det er vigtigt for regeringen at sikredanskerne den bedst mulige akutbehandling. Derfor har regeringen og En-hedslisten med finanslovaftalen for 2013 afsat de nødvendige midler til atetablere en national lægehelikopterordning med tre døgndækkende lægeheli-koptere. De tre lægehelikoptere får base i Skive, Billund og Ringsted. Den na-tionale lægehelikopterordning vil blive administreret af regionerne som en in-
marts
april
Maj
juni
maj
juni
juli
juli
Side 4
tegreret del af regionernes samlede præhospitale indsats og forventes at gå idrift fra oktober 2014. Allerede fra 1. januar 2014 vil den sjællandske helikop-ter, som i dag alene flyver i de lyse timer, dog blive døgndækkende. En natio-nal helikopterordning vil indebære en væsentlig styrkelse af det akutte bered-skab.I forhold til problemstillingen omkring hviletidsbestemmelser er det min klareforventning, at regionerne i forbindelse med det igangværende udbud af dennationale lægehelikopterordning er opmærksomme på at sikre en så høj be-redskabstid som overhovedet muligt. Bl.a. med afsæt i erfaringerne fra de toforsøgsordninger. Derudover vil jeg også fremhæve, at der i en national ord-ning med tre døgndækkende lægehelikoptere vil være endnu større robusthedi den samlede dækning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lene Brøndum Jensen