Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1255958_0001.png
1255958_0002.png
1255958_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. juni 2013Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: DEPGRBSags nr.: 1302607Dok nr.: 1223630
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. maj 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 652 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Chri-stian Schmidt (V).Spørgsmål nr. 652:’’Vil ministeren, med henblik på et evt. kommende samråd, kommentere pres-semeddelelsen fra Alzheimerforeningen ”Behandlingen af demenspatienter påplejehjem halter” af 11. april 2013?http://www.alzheimer.dk/nyheder/behandling-af-demenspatienter-p%C3%A5-plejehjem-halter”Svar:Som Sundhedsminister er jeg meget optaget af at sikre god og kvalificeret be-handling til alle patienter i det danske sundhedsvæsen. Demensområdet er etvigtigt område, som vi har haft og fortsat vil have fokus på.Socialministeriet og Sundhedsministeriet fremlagde i 2010 en fælles nationalhandlingsplan for demens for at sikre bedre sammenhænge af forløb for pati-enter med demens. Demenshandlingsplanen indeholder 14 konkrete anbefa-linger, som styrker og forbedrer indsatsen for mennesker med demens.Jeg er enig med Alzheimerforeningen i, at det er vigtigt og nødvendigt at sikre,at der er de nødvendige kompetencer og den nødvendige omsorg på landetsplejecentre.Jeg vil i mit svar primært forholde mig til den del af demensindsatsen på pleje-hjem, der er relateret til sundhedsområdet og sundhedsloven. Kommunernehar efter sundhedsloven ansvar for at tilbyde vederlagsfri hjemmesygepleje ef-ter lægehenvisning til personer med ophold i kommunen. Kommunen kan her-udover træffe afgørelse om tildeling af hjemmesygepleje til personer med op-hold i kommunen, uafhængigt af boform. Hjemmesygepleje ydes til patienter ialle aldre med ophold i kommunen i tilfælde af akut eller kronisk sygdom, hvorsygeplejefaglig indsats er påkrævet.Målet er at skabe mulighed for, at patienten kan blive i eget hjem, herunderplejebolig mv., hvad enten der er tale om midlertidig eller kronisk sygdom, for-skellige handicap eller situationer, hvor døden er nært forestående, når det udfra en lægefaglig, sygeplejefaglig og social vurdering skønnes forsvarligt.
Side 2
Det er altid hjemmesygeplejens ansvar at sikre, at det personale, der udførersygeplejefaglige opgaver, har den fornødne instruktion og kendskab til løsningaf den konkrete opgave.Patientsikkerhed og kvalitet i behandlingen er efter min opfattelse helt centraletemaer i alle dele af sundhedsvæsnet.Patientsikkerheden og kvaliteten af behandlingen bør derfor også være i fokusi det samlede patientforløb og hos alle involverede. Patientsikkerhed og kvali-tet i behandlingen skal prioriteres højt i alle dele af sundhedsvæsenet – uansethvor ydelserne leveres, herunder også når ydelserne leveres i borgerens egethjem eller i kommunale botilbud og plejehjem.Kvalitet i de sygeplejefaglige ydelser sikres bl.a. ved Sundhedsstyrelsens til-syn med sundhedsvæsenet og autoriserede sundhedspersoners virksomhedsamt ved tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed på plejehjem.Det tilsyn, som Sundhedsstyrelsen fører med plejehjemmene, har som be-kendt konstateret, at der på visse områder er rum for forbedringer, bl.a. i for-hold til medicinhåndtering såvel i borgernes eget hjem som på plejecent-re/plejehjem og i botilbud. Indberetningerne af utilsigtede hændelser i kommu-nerne viser således et væsentligt forbedringspotentiale særligt i relation til me-dicinering, fald og tryksår. En målrettet indsats for at løfte kvaliteten af denkommunale indsats på disse områder forventes fremadrettet at kunne frigøreressourcer pga. færre fejl og skader. Bl.a. derfor har jeg i efteråret 2012 bevil-get 3 mio. kr. til opstart af Patientsikker Kommune, der er et forbedringspro-jekt, som fokuserer på netop disse tre områder.Det er forventningen, at Patientsikker Kommune vil kunne styrke og accelerereen forbedringskultur og opbygge kompetencer til at implementere og spredeforandringer i det kommunale sundhedsvæsen.I samarbejde med Dansk Selskab for Patientsikkerhed skal fem kommuner iperioden 2013-2016 udvikle og afprøve forskellige initiativer, der fokuserer påat nedbringe antallet af fejlmedicineringer, fald og tryksår i den kommunale sy-geplejeindsats.Regeringen vil løbende følge op på erfaringerne fra Patientsikker Kommuneog bidrage til udbredelse af bedste praksis på landsplan.I øvrigt kan det nævnes, at med aftalen fra december 2012 mellem Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse og Danmarks Apotekerforening er der afsat 10mio. kr. til et kompetenceløft i medicinhåndtering for personale på landets bo-steder.Regeringen har i maj 2013 fremlagt det sundhedspolitiske udspil ”Mere borger,mindre patient – et stærkt fælles sundhedsvæsen”. Med sundhedspolitisk ud-spil har regeringen således afsat 20 mio. kr. i perioden 2014-2017 til at styrkepatientsikkerhedsindsatsen i kommunerne gennem udbredelse af erfaringernefra projektet.
Side 3
Regeringen ønsker at styrke indsatsen på det kommunale sundhedsområde fxved at styrke kompetencerne hos det sundhedsfaglige personale på landetsplejecentre. Af konkrete indsatsområder kan nævnes øget fokus på medicin-håndtering, som på kommunale plejecentre og bosteder er en sygeplejefagligindsats, der kræver særlige kompetencer hos personalet. For at højne kvalite-ten og styrke sikkerheden for borgeren, skal kommunerne sikre de rette kom-petencer og procedurer i forbindelse med medicinhåndteringen hos borgerne.Endvidere drøfter regeringen, som led i økonomiforhandlingerne for 2014 medKL, blandt andet kvaliteten i den kommunale sundhedsindsats.Hertil kommer, at en lang række kommuner arbejder med Den Danske Kvali-tetsmodel (DDKM) i løsningen af de kommunale sundhedsopgaver. DDKM eret aftalebaseret kvalitetssystem, der skal være med til at sikre kvaliteten påsygehusene, på apotekerne, i kommunernes sygepleje mv. En undersøgelsefra marts 2013 viser, at få kommuner har implementeret modellen fuldt ud,men at mange kommuner arbejder med dele af modellen. DDKM for det kom-munale sundhedsvæsen er splittet op i fagpakker, så en kommune kan vælgeat indføre DDKM i ét sundhedsområde ad gangen.Et velfungerende samarbejde mellem kommuner, praktiserende læger og re-gionerne er afgørende for et godt patientforløb for borgere med demens. Re-geringens sundhedspolitiske udspil lægger netop op til en styrket indsats forsammenhænge på tværs af sektorer, hvilket kan styrke patientforløb for de-menspatienter.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Gertrud Rex Baungaard