Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1257545_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: DEPTRSags nr.: 1302627Dok nr.: 1225091
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. maj 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. SUU 646 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 646:”Kan ministeren, efter vedtagelse af lovforslaget om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, fore-stille sig, at lægemiddelindustrien kan vinde et udbud og dermed komme til atdrive almen praksis?”Svar:Det følger af apotekerlovens § 3, stk. 2, at den,der udøver læge- eller tandlæ-gevirksomhed, ikke uden Sundhedsstyrelsens tilladelse må drive eller væreknyttet til en virksomhed, der har tilladelse efter § 7 eller § 39, stk. 1, i lov omlægemidler (dvs. bl.a. lægemiddelvirksomheder).Det følger af bemærkningerne til det lovforslag, der dannede grundlag for be-stemmelsen, at baggrunden for bestemmelsen er ønsket om at undgå, at ordi-nerende personer gennem tilknytning til virksomheder, der fremstiller eller for-handler lægemidler, ved deres valg af lægemidler påvirkes af denne tilknyt-ning. Det fremgår endvidere, at bestemmelsen vil blive anvendt restriktivt, hvorSundhedsstyrelsen lægger vægt på, om den ordinerende persons tilknytning tilen lægemiddelvirksomhed er af en sådan karakter, at den pågældendes ordi-nationsmønster i væsentlig grad påvirkes heraf, eller om virksomheden findesforenelig med den pågældendes praktiske virksomhed som medicinalperson.På baggrund af spørgsmålet har jeg fundet det hensigtsmæssigt at præcisere ilovforslaget omændring af sundhedsloven, at Regionsrådet ved udbud af driftaf praksis og ved etablering af midlertidigt tilbud skal sikre, at vinderen af ud-bud ikke driver eller er knyttet til en virksomhed, der har tilladelse efter § 7,stk.1, eller § 39, stk. 1, i lov om lægemidler. Herved sikres det, at lægemiddel-virksomheder ikke kan drive klinikker, der leverer almene medicinske ydelser.Dette svarer til det gældende princip i apotekerlovens § 3, stk. 2, hvorefterden, der udøver læge- eller tandlægevirksomhed,som udgangspunkt ikke mådrive eller være knyttet til en lægemiddelvirksomhed.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Thomas Richter