Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1246946_0001.png
1246946_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg[email protected]Anne-Mette Winther Christiansen[email protected]
Dato: 8. maj 2013Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: DEPDKLSags nr.: 1301978Dok nr.: 1201310
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. april 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 576 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne-Mette Winther Christiansen (V).Spørgsmål nr. 576:’’Vil ministeren bekræfte, at det er borgeren selv, der skal betale for en aflast-nings/akutplads på et plejehjem, i modsætning til hvis borgeren i stedet bliverindlagt på et sygehus, hvor det offentlige dækker alle udgifter?”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet Social- ogIntegrationsministeriet, hvorunder bl.a. betalingsreglerne om plejebolig og ple-jehjem henhører, om et bidrag. Social- og Integrationsministeriet oplyser føl-gende:”Kommunalbestyrelsen har efter § 84 pligt til at sørge for tilbud om afløsningeller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passeren person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Derudover kankommunalbestyrelsen tilbyde personer, der har et behov herfor, tilbud om etmidlertidigt ophold i en almen plejebolig eller i en plejehjemsplads.Det kan være en stor belastning – både fysisk og psykisk – at passe en pleje-krævende person i hjemmet. En familie eller en person, der passer en pårø-rende med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne i hjemmet, kan derfor –efter en konkret, individuel vurdering af behovet – tilbydes afløsning eller af-lastning efter § 84.For hjælp i form af aflastning og afløsning efter servicelovens § 84, som ikkeer omfattet af § § 41, 42, 96 og 100 i lov om social service, beregner kommu-nalbestyrelsen modtagerens egenbetaling på samme måde, som hvis der op-kræves betaling for midlertidig personlig og praktisk hjælp, og som det fremgåraf betalingsbekendtgørelse nr. 343 af 26. marts 2013 § 3, stk. 2-8.Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen i ganske særligetilfælde nedsætte eller forhøje den betaling, der er beregnet efter reglerne ibekendtgørelsens § 4, stk. 1. Nedsættelsen eller forhøjelsen skal ske pågrundlag af en konkret vurdering af modtagerens og eventuelle familiemed-lemmers situation. Kommunalbestyrelsen kan eksempelvis nedsætte betalin-gen til et beløb, der skønnes rimeligt, hvis en modtager i en kortere periode
Side 2
skal have hjælp i et betydeligt antal timer, og det er vanskeligt for den pågæl-dende at betale det fulde beløb for de timer, der modtages hjælp i.Ved midlertidigt døgnophold til personer der i en periode har særligt behov foromsorg og pleje, herunder aflastningsophold, skal den samlede betaling forydelser efter § § 83 og 84 fastsættes således, at den pågældende bevarer etbeløb til dækning af husleje og andre omkostninger i forbindelse med opret-holdelsen af den hidtidige bolig.Kommunalbestyrelsen kan ikke opkræve betaling for boligdelen ved midlerti-digt døgnophold efter servicelovens § 84, herunder aflastningsophold. Dettegælder uanset boligform. Hvis kommunalbestyrelsen f.eks. vælger at benytteen ældrebolig/plejebolig til aflastningsophold må kommunalbestyrelsen derforafholde udgifterne til husleje mv.”Jeg kan henholde mig til Social- og Integrationsministeriets oplysninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Dan Klinghoffer