Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSBPESags nr.: 1301560Dok nr.: 1197643
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 20. marts 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 493 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraÖzlem Sara Cekic (SF).Spørgsmål nr. 493:’’Vil ministeren, om opfølgning på SUU alm. del svar på spørgsmål 414, op-lyse:- hvorvidt brugen af sikkerhedsudstyr registreres systematisk?- hvor ofte sikkerhedsudstyret er blevet brugt siden 2008, hvor procedurenblev indført?- hvornår Region Sjælland blev orienteret om denne praksis?- hvilke konkrete personalegrupper der benytter sikkerhedsudstyret?- hvordan det vurderes at påvirke patientens helbred regelmæssigt at blivemødt af personale iført sikkerhedsudstyr?- årsagen til at personalet, i de situationer hvor sikkerhedsudstyr vurderespåkrævet, selv går ind til patienten og ikke i stedet tilkalder politiet?- hvorvidt Sikringen har fået inspiration fra udlandet til at indføre brugen afdenne metode - og i så fald hvorfra?- hvorvidt Sikringen har rådført sig med eksperter inden brugen af dennemetode blev indført - og i så fald hvem?”Svar:Jeg har til brug for min besvarelse indhentet nedenstående oplysninger fraRegion Sjælland:”Spørgsmål nr. 493 omhandler anvendelsen af sikkerhedsudstyr på Sikrings-afdelingen i Nykøbing Sjælland, og der refereres i spørgsmålet til Region Sjæl-lands besvarelse af spørgsmål nr. 414 om samme emne.Psykiatrien Region Sjælland har også til denne besvarelse anmodet afdelings-ledelsen for Retspsykiatrisk afdeling om kommentarer til de stillede spørgsmål.I bidraget til besvarelse af spørgsmål nr. 414 oplyste Psykiatrien Region Sjæl-land, at Folketingets § 71-tilsyn i august 2012 aflagde uanmeldt tilsynsbesøgpå Sikringsafdelingen i Nykøbing Sjælland, og at det af tilsynets afsluttenderapport om besøget bl.a. fremgår, at Sikringsafdelingen havde fået et bedrearbejdsmiljø bl.a. som resultat af efteruddannelse ved en ekstern konsulent, li-gesom antallet af voldelige episoder med skader til følge er mindsket. Detfremgår endvidere af rapporten, at da der er tæt personlig kontakt på afdelin-gen har personalet mulighed for at iføre sig hjelm og sikkerhedsvest ved eks-tremt voldelige patienter.
Side 2
Af bidraget til besvarelse af spørgsmål nr. 414 fremgik det endvidere, at per-sonalet på Sikringsafdelingen siden 2008 i helt specielle situationer har brugthjelm, sikkerhedsvest og enkelte gange handsker, når de skal ind til megetvoldelige og udadreagerende patienter. Brugen af sikkerhedsudstyret sker ef-ter konkret vurdering, hvori bl.a. indgår en afvejning af hensyn til patienten, pa-tientens tilstand og til personalet. Der arbejdes også i disse situationer eftermindste middels-princippet, og eventuel anvendelse af udstyret er således si-tuationstilpasset patientens adfærd, og med henblik på at undgå at personaletkommer alvorligt til skade.Endelig oplystes det i bidraget til besvarelse af spørgsmål nr. 414, at sikker-hedsudstyret aktuelt anvendes efter behov i forhold til én konkret patient, atanvendelsen varierer meget, afhængig af patientens tilstand, således også frauge til uge, samt at det - når sikkerhedsudstyret har været anvendt i en kon-kret situation - efterfølgende dokumenteres i patientens journal.Som tidligere oplyst anvendes sikkerhedsudstyret efter konkret vurdering. Iden konkrete vurdering indgår afvejning af en lang række forhold, bl.a. patien-tens farlighed, risikoen for voldelig adfærd, hensynet til patienten selv samtden fortsatte behandling og pleje af patienten, hensynet til personalet, hensy-net til afdelingens øvrige patienter, samt efterlevelse af mindste middels-princippet.Beslutning om anskaffelse af sikkerhedsudstyret blev truffet i tilknytning til ensikkerhedsmæssig efteruddannelse af Sikringsafdelingens personale i 2008(som i øvrigt blev efterfulgt af en relationsuddannelse for personalet). Manfandt ud af, gennem træningen og undervisningen, at anvendelse af sikker-hedsudstyr i visse, særlige situationer kunne være nødvendigt for at undgå, atpatienter og ansatte lider overlast. Indførelsen af udstyret og informationer omanvendelsen af dette skete bl.a. via ekstern rådgivning.Sikkerhedsudstyret anvendes - og har i en periode været anvendt - alene i for-hold til én af afdelingens patienter, som er meget uforudsigelig i sine reaktio-ner. Patienten profiterer godt af at få mulighed for at komme ud i afdelingensgårdhave, men på grund af utilregneligheden kan det være vanskeligt og for-bundet med væsentlige risici for personalet at føre patienten tilbage til afdelin-gen, og i visse situationer vurderes det derfor nødvendigt at tage nogle for-holdsregler i form af anvendelse af sikkerhedsudstyr, når patienten skal hentesind. Dette sker skønsmæssigt gennemsnitligt ca. 4 gange per måned (med envæsentlig spredning fra måned til måned).Derudover har sikkerhedsudstyret skønsmæssigt været anvendt enkeltståen-de til to andre patienter i henholdsvis omkring 2009 og i 2011.Sikringsafdelingen søger normalt at håndtere alle interne konflikter selv, og til-kalder derfor som udgangspunkt kun politiet ved udefrakommende trusler modafdelingen. Baggrunden herfor er, at det vurderes som mere skånsomt over forpatienterne, at konfliktsituationer - eller optræk til sådanne situationer - vareta-ges af personale, der kender patienterne og som er vant til at håndtere dem.Det vil for nogle patienter kunne virke overvældende at blive konfronteret medpoliti inde på Sikringsafdelingen, og det er derfor kun sket helt undtagelsesvist,f.eks. i en situation, hvor en patient havde barrikaderet sig på sin stue.
Side 3
Tilkaldelse og anvendelse af politiet vil også kunne medføre risiko for selvska-de på patienter eller skader på personalet, på grund af politiets længere re-sponstid. Der er til brug for denne vurdering indhentet konkrete oplysninger omresponstid fra politiet, som i øvrigt oplyser, at de tilkaldte betjente i givet fald vilmøde med deres personlige værnemidler, som er peberspray, stav og pistol.På forespørgsel er det endvidere oplyst fra politiet, at såfremt det i situationenskønnes nødvendigt at tilkalde yderligere betjente, skal disse først samles iRoskilde og derefter transporteres til Nykøbing Sjælland. Disse betjente vil igivet fald have rådighed over sikkerhedsudstyr, der svarer til det, som kan an-vendes af Sikringsafdelingen selv.Opgaven med at føre patienten tilbage fra ophold i gårdhaven varetages af af-delingens plejepersonale og sikkerhedsmedarbejdere. Ved den praktiske gen-nemførelse er to medarbejdere - efter konkret vurdering af den aktuelle situati-on - iført sikkerhedsvest og hjelm. De to medarbejdere tager hjelmene af igenså snart situationen vurderes at være under kontrol, dvs. typisk i løbet af halvetil hele minutter, og patienten føres derefter ind i afdelingen.Det vurderes, at denne fremgangsmåde er mindre traumatiserende for patien-ten, end en situation, hvor fastholdelse skulle foregå uden værnemidler medderaf følgende risiko for et mindre kontrolleret forløb, hvor personalet ville væ-re i høj risiko for alvorlige slagskader.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Susanne Beck Petersen