Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1232818_0001.png
1232818_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. april 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: DEPPWNSags nr.: 1205600Dok nr.: 1181525
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 13. marts 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 461 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 461:’’Vil ministeren oplyse, på hvilken måde og i hvilket omfang brugerorganisatio-ner er inddraget i projekter finansieret af rammen på 100 mio. kr. til regionernei forbindelse med implementering af forløbsprogrammerne for rehabilitering afhenholdsvis børn og unge samt voksne med erhvervet hjerneskade jf. krave-ne, der fremgår af ansøgningsmaterialet? Vil ministeren endvidere oplyse, ihvilket omfang projekterne sikrer inddragelse og koordinering med kommuner-ne? ”Svar:Formålet med at sætte 100 mio. kr. af på finansloven for 2012 til en pulje tilindsatsen over for unge med hjerneskade var at styrke og målrette indsatsenover for denne gruppe og sikre, at de unge hurtigere får den genoptrænings-og rehabiliteringsindsats, de har brug for.Hjerneskadeområdet er et komplekst og sammensat område, hvor indsatsengår på tværs af både sektorer og fagligheder, og dermed et område med man-ge forskellige aktører, der hver især skal bidrage til en koordineret og helheds-orienteret indsats. Derfor er samspillet imellem de offentlige institutioner, deprofessionelle og brugerorganisationer særdeles vigtigt.Af samme årsag er der i ministeriets indkaldelse af ansøgninger til denne puljetil styrket indsats for unge med hjerneskade stillet krav til, at regionerne ind-drager både brugerorganisationer og kommuner i projekterne.Det fremgår af de projektbeskrivelser, som regionerne har sendt til Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse, at alle projekterne inddrager brugerorganisatio-ner i deres projekter.Projekterne har organiseret sig forskelligt, idet Region Nordjylland og RegionSyddanmark i deres projektbeskrivelser har lagt op til, at brugerorganisationerindgår som medlemmer i projekternes styregrupper. Region Midtjylland, Regi-on Sjælland og Region Hovedstaden inddrager brugerorganisationer sommedlemmer af projekternes nedsatte følgegrupper.
Side 2
I forhold til i hvilket omfang projekterne sikrer inddragelse og koordinering medkommunerne, kan jeg oplyse, at alle fem regioner i deres projektbeskrivelserhar lagt stor vægt på samarbejdet med kommunerne.Inddragelsen sker på forskellig vis i de fem beskrevne projekter: Region Ho-vedstaden planlægger at inddrage kommuner og almen praksis gennem dialogi regionens samordningsudvalg. Region Syddanmark tilrettelægger blandt an-det samarbejdet med kommunerne i et koordinationsudvalg.Region Nordjylland forankrer deres samarbejde med kommunerne i regi af de iforvejen etablerede koordineringsgrupper i regionen, som har fokus på at im-plementere de regionale sundhedsaftaler vedrørende henholdsvis børn og un-ge med hjerneskade og voksne med hjerneskade. Projektets styregruppe for-ventes derfor blandt andet at bestå af repræsentanter fra koordineringsgrup-perne, og projektets følgegruppe forventes ligeledes at have repræsentanterfra kommunerne.Region Sjælland inddrager blandt andet kommunerne i en tværsektoriel følge-gruppe, og Region Midtjylland inddrager kommunale repræsentanter i projek-tets styregruppe.Det skal bemærkes, at projektbeskrivelserne i skrivende stund ikke er endeligtgodkendt af ministeriet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Pernille Westh Nielsen