Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1221966_0001.png
1221966_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. marts 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMLPJSags nr.: 1301130Dok nr.: 1165089
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 27. februar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 438 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 438:”I besvarelsen af S 1124 fremgår det, at ministeren har tillid til, at medicin-håndteringen bedst foregår mellem læge og patient. Vil ministeren på dennebaggrund oplyse, hvorfor det så er Sundhedsstyrelsen, der skal vurdere, hvor-vidt et lægemiddel er til fare for patientens kørsel?Vil ministeren oplyse, hvilken evidens der er for bivirkninger ved brug af læ-gemidler med HTC, samt hvordan denne evidens er fremkommet?”Svar:Som det fremgik af mit svar på S 1124, er det Sundhedsstyrelsens opgave atforetage en overordnet vurdering af, om et lægemiddel er trafikfarligt.Den medicin, som har størst risiko for at påvirke personers evne til at føre etmotorkøretøj, er mærket med en rød advarselstrekant. Advarselstrekanten be-tyder, at der skal udvises særlig opmærksomhed ved brug af disse lægemidleri forbindelse med bilkørsel. Det er herefter lægens opgave at vurdere, om pa-tientens konkrete tilstand indebærer risiko for trafiksikkerheden, og til brug fordenne vurdering, har Sundhedsstyrelsen udarbejdet en vejledning til lægerne,jf. vejl. nr. 9606 af 12. december 2011 om vurdering af helbredskrav til førereaf motorkøretøjer.Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:”Det er styrelsens vurdering, at behandling med THC (Marinol eller Sativex) vilkunne bringe færdselssikkerheden i fare ved samtidig moterkørsel.Dokumentationen herfor er bl.a. fra det store EU projekt DRUID (Driving underthe influence of Drugs, Alcohol and Medicine), der konkluderer at indtagel-se/behandling med THC medfører forøget risiko for uheld med dødelig ud-gang.I DRUID finale rapport fra august 2012 oplyses bl.a.: “The risk threshold forTHC equivalent to 0,5 BAC (Blod Alcohol Concentration) is 3,8 ng/ml”. I oplys-ningerne i produktresumeet for Sativex dateret 20. november 2012, anføresbl.a:” Middel Cmax = 4 ng/ml 45-120 min efter enkeltdosis(1 pust) på 10,8 mgTHC/Sativex”.
Side 2
Dvs., at et enkelt pust Sativex svarer til en påvirkning over promillegrænsen.Ved behandling med Sativex anbefales patienterne langsom tilpasning af me-dicindosis til max 12 pust (sprays) pr dag.I Sundhedsstyrelsens publikation fra 2002 om Rusmidlernes Biologi oplysesom, at den psykomotoriske funktion også er påvirket 24 timer efter indtagelsenaf en mindre dosis (25 mg) THC, selvom personen føler sig frisk og veludhvi-let. Ved undersøgelse i flysimulator kan det påvises, at THC nedsætter denpsykiske evne til at bearbejde informationer og derefter omsætte resultatet tilkomplekse bevægelser. Færdselssikkerheden vil kunne bringes i fare, såfremtførere af motorkøretøjer ikke har normal psykomotorisk funktion.Herudover vurderes der risiko for, at THC virkning kan forstærkes hos perso-ner med neurologisk sygdom som Multiple Sclerose. Der er bl.a. oplysning omtræthed og pludselig søvnanfald hos disse patienter under behandling medcannabinol. Sker søvnanfaldet under bilkørsel, vil det kunne få katastrofalefølger.På forespørgsel har de svenske kørekortsmyndigheder i januar 2013 oplyst tilSundhedsstyrelsen, at de ikke finder, at kørekort bør anbefales ved behand-ling med THC. Sundhedsstyrelsen er også i januar 2013 blevet oplyst om, atde canadiske myndigheder udtrykker betænkelighed ved motorkørsel og be-handling med THC: ”With nasal inhalation, as with smoking and inhaling, theonset of the euphoric phase is rapid, about 15 minutes. The psychomotor ef-fects that last longer than the euphoria can last up to 24 hours and have amarked effect upon driving skills”.Sundhedsstyrelsens sundhedsfaglige vurdering er derfor, at personer i be-handling med THC (Marinol eller Sativex) vil kunne bringe færdselssikkerhe-den i fare ved samtidig motorkørsel.”Jeg henholder mig til oplysningerne fra Sundhedsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lene Paikjær Jensen