Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1224233_0001.png
1224233_0002.png
MINISTERENDatoJ. nr.
SundhedsudvalgetFolketinget
12. marts 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget har i brev af 18. februar 2013stillet migfølgende spørgsmål 413 (SSU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested(EL).

Spørgsmål nr. 413:

Ministeren bedes kommentere på det forhold, at The EuropeanResearchCouncil har bevilget 10 mio. kr. til et forskningsprojekt underKræftens Bekæmpelseom den eventuelle sammenhæng mellem trafikstøj ogkræft, herunderstøjs påvirkning af nattesøvn, samtidig med at center for grøntransportstøtter Projekt 24 timer transport, der skal undersøge mulighedernefor at distribuerevarer om natten til butikker m.v., med alt hvad det indebæreraf støjgenerfor naboer til de pågældende butikker.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:"Miljøstyrelsen har med udgangspunkt i Miljøbeskyttelsesloven udarbejdetvejledende grænseværdier for, hvor meget støj naboerne til de butikker, derleveres til, må blive udsat for på forskellige tidspunkter af døgnet.Grænseværdierne for tilladt støj er langt mindre i tidsrummet fra kl. 22 til kl. 7end i dagtimerne. Hvis det på baggrund af en klage fra en nabo konstateres, atde vejledende støjgrænser overskrides, kan kommunen gribe ind over forstøjen, f. eks. med et påbud, som fastlægger, at butikken kun kan få leveretvarer i tidsrummet 22-07, såfremt bestemte støjgrænser overholdes.Det kan oplyses, at støjproblematikken er helt central i forbindelse med 24 TTransport og søsterprojektet DYT, der også vedrører distribution i ydertimerne.Derfor er der i projekterne øremærket i alt 2,4 mio. kr. ud af et samlet tilsagnom tilskud på 7,3 mio. kr. til støjsvagt udstyr. Herudover følger Miljøstyrelsenbegge projekter."
Jeg ser det som helt afgørende for projekterne vedrørende kørsel uden formyldretiden at støj-problemstillingen bliver håndteret. Derfor er jeg også gladfor at netop denne dimension er i fokus i de to projekter, som Trafikstyrelsenstøtter.Jeg skal i øvrigt henvise til mine svar på spørgsmål 351 og 352 fraTransportudvalget, idet disse spørgsmål også vedrører forsøgsprojektet 24 TTransport.Medvenlighilsen
Side 2/2
Henrik Dam Kristensen