Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. februar 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1201905Dok nr.: 1158049
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. februar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 406 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Joa-chim B. Olsen.Spørgsmål nr. 406:’’ Vil ministeren oplyse, om tobaksdirektivet, hvis vedtaget i den foreslåedeform, gør det mere eller mindre muligt for producenterne at sætte nye og min-dre skadelige røgtobaksprodukter på markedet?”Svar:Jeg kan oplyse, at der i direktivforslagets artikel 17, der omfatter både røgto-bak og røgfri tobaksprodukter, er lagt op til, at fabrikanter og importører forplig-tes til at underrette medlemslandenes kompetente myndigheder om nye kate-gorier af tobaksvarer, som de agter at markedsføre i de pågældende med-lemslande. Anmeldelsen af sådanne nye produkter skal ske senest seks må-neder, før produktet påtænkes markedsført, og anmeldelsen skal være ledsa-get af en detaljeret beskrivelse af det pågældende tobaksprodukt og en rækkeoplysninger om bl.a. ingredienser og emissioner. Nye kategorier af tobaksva-rer vil i øvrigt skulle overholde kravene i direktivet til f.eks. mærkning og ingre-dienser.Der er således ikke lagt op til, jf. dog artikel 6, at markedsføring af nye tobaks-produkter skal godkendes, idet det enkelte medlemsland i henhold til artikel17, stk. 2, kan vælge at indføre en godkendelsesordning.Efter forslaget til artikel 24 kan medlemslandene opretholde strengere nationa-le bestemmelser på områder, der er omfattet af direktivet, forudsat at de på-gældende nationale regler finder generel anvendelse på alle relevante produk-ter, og at reglerne er begrundet i tvingende sundhedsbeskyttelseshensyn.Medlemslandene vil også kunne indføre strengere bestemmelser, forudsat atde pågældende bestemmelser er begrundet i hensynet til folkesundheden, ernødvendige og rimelige og ikke udgør et middel til skjult forskelsbehandling.Sådanne nationale regler kan medlemslandene også opretholde eller indføre idag.Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 410 og til grund-og nærhedsnotat af 24. januar 2013 til Folketingets Europaudvalg vedrørendeforslag til direktiv om fremstilling, præsentation og salg af tobak og tobaksrela-terede produkter, KOM (2012) 788. Notatet er sendt til Sundheds- og Fore-byggelsesudvalget den 25. januar 2013.
Side 2
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Katrine Schjønning