Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1300522Dok nr.: 1142966
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 318 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).Spørgsmål nr. 318:’’Mener ministeren, at sygehusansatte farmaceuter burde have adgang til atindhente helbredsoplysninger i forbindelse med eksempelvis medicingennem-gang? ”Svar:I det omfang en sygehusansat farmaceut handler på en autoriseret sundheds-persons vegne, vil farmaceuten være sundhedsperson i sundhedslovens for-stand. Det følger af sundhedslovens § 6.Sygehusansatte farmaceuter kan derfor i disse sammenhænge allerede i dag ifornødent omfang indhente helbredsoplysninger m.v. i elektroniske systemerved opslag i elektroniske systemer, når det er nødvendigt i forbindelse medaktuel behandling af patienten, jf. sundhedslovens § 42 a, stk. 2.Den pågældende farmaceuts adgang til systemet skal dog efter bestemmelsenvære teknisk begrænset til de patienter, der er i behandling på samme be-handlingsenhed, som farmaceuten er tilknyttet, ligesom farmaceuten alene måindhente aktuelle helbredsoplysninger m.v.Jeg vil dog gerne benytte lejligheden til at gøre rede for mit ministeriums svartil to organisationer, som for nylig har anmodet om, at sygehusansatte farma-ceuter omfattes af denudvidedeindhentningsadgang efter sundhedslovens §42 a, stk. 1.Denne udvidede adgang indebærer, at de omfattede grupper af sundhedsper-soner kan indhente såvel aktuelle som historiske patientdata i fornødent om-fang, når det er nødvendigt i forbindelse med aktuel patientbehandling. Endvi-dere indeholder den udvidede adgang ikke noget krav om teknisk begræns-ning for den pågældende sundhedsperson.I forbindelse med den offentlige høring over et udkast til bekendtgørelse om ki-ropraktorers adgang til indhentning af patientdata har de to organisationer så-ledes anmodet om, at sygehusansatte farmaceuter også bliver omfattet af denudvidede adgang. Organisationernes anmodning er – som det ses af bekendt-gørelse nr. 13 af 11. januar 2013, der er trådt i kraft 1. februar 2013 – ikkeimødekommet.Med bekendtgørelsen har kiropraktorer fået samme udvidede indhentningsad-gang som læger, tandlæger, jordemødre, sygeplejersker, sundhedsplejersker,social- og sundhedsassistenter, radiografer og ambulancebehandlere medsærlig kompetence, jf. sundhedslovens 42 a, stk. 1, 1. pkt.
Side 2
Der er på nuværende tidspunkt ikke grundlag for at lade sygehusansatte far-maceuter blive omfattet af den udvidede adgang. Den vurdering gælder i øv-rigt også i forhold til fysioterapeuter og sygehusansatte farmakonomer, som ienkelte af de modtagne høringssvar ligeledes er blevet foreslået omfattet afbekendtgørelsen.Med L 171, FT 2010-2011 (vedtaget med lov nr. 605 af 14. juni 2011) blev enrække grupper af sundhedspersoner sidestillet med læger og sygehusansattetandlæger og blev dermed tildelt den udvidede adgang til indhentning af pati-entdata. Det blev i den forbindelse overvejet, hvilke grupper af sundhedsper-soner der havde et generelt sundhedsfagligt behov herfor.Som det fremgår af de almindelige bemærkninger i L 171, blev der ved af-grænsningen af kredsen af sundhedspersoner lagt vægt på at”medtage sund-hedspersoner, der ofte deltager i den direkte patientbehandling, og som ledheri kan have et behov for at kunne gøre sig bekendt med patientens histori-ske helbredsoplysninger.”Ministeriet lagde i den sammenhæng vægt på Sundhedsstyrelsens sundheds-faglige vurdering af de enkelte grupper af sundhedspersoners faglige og gene-relle behov for at kunne indhente helbredsoplysninger m.v. i forbindelse medaktuel patientbehandling.Sundhedsstyrelsen fandt i den forbindelse ikke, at der var grundlag for at ladesygehusansatte farmaceuter være omfattet. Det var således Sundhedsstyrel-sens opfattelse, at den nuværende adgang via sundhedslovens § 157 til ”DetFælles Medicinkort” er tilstrækkelig, og at sygehusansatte farmaceuters opga-ve i den pågældende sammenhæng som absolut hovedregel medfører, at dis-se alene har behov for at se aktuelle journaloplysninger.I forbindelse med høringen over den nye bekendtgørelse om kiropraktorersadgang har mit ministerium anmodet Sundhedsstyrelsen om at foretage enfornyet vurdering på baggrund af de indkomne høringssvar.Sundhedsstyrelsen har i den anledning fastholdt sin oprindelige udtalelse, idetstyrelsen har vurderet, at høringssvarene ikke giver anledning til en ændretvurdering.Det er dermed ikke sagt, at sygehusansatte farmaceuter aldrig kan blive om-fattet af den udvidede indhentningsadgang. Såfremt der på et senere tidspunktforeligger nye omstændigheder, som på et generelt plan taler for en sådan ud-videt adgang til indhentning af helbredsoplysninger m.v., er jeg naturligvis ind-stillet på at drøfte en udvidelse af bekendtgørelsen til at omfatte andre grupperend kiropraktorer.Endelig vil jeg gerne minde om den eksisterende mulighed efter sundhedslo-vens § 42 a, stk. 4, som ledelsen på det enkelte behandlingssteder kan benyt-te til at afhjælpe konkrete uhensigtsmæssigheder i forbindelse med opgaveva-retagelsen på behandlingsstedet.
Side 3
Efter den bestemmelse kan ledelsen på et behandlingssted give tilladelse til,at enkelte eller grupper af sundhedspersoner, der er ansat på det pågældendebehandlingssted, kan foretage opslag i elektroniske systemer efter § 42 a,stk. 1. En sådan tilladelse kan gives til sundhedspersoner, der har et konkretbehov for at kunne foretage opslag efter den udvidede adgang med henblik påat kunne varetage de funktioner og opgaver, som den pågældende er beskæf-tiget med. Disse ledelsesmæssige beslutninger skal dog fremgå af en datasik-kerhedsinstruks for behandlingsstedet og gøres offentligt tilgængelige.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen