Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1214409_0001.png
1214409_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPTFESags nr.: 1300456Dok nr.: 1151344
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 22. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 311 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra med-lem af udvalget Stine Brix (EL).Spørgsmål nr. 311:’’Vil ministeren redegøre for, om en kommune kan trække en medicinbevillingtilbage som beskrevet i nedenstående eksempel?"Mine børns medicinbevilling blev trukket tilbage af kommunen. Kommune ha-ve sendt en fax til apoteket og bedt dem om at stoppe bevillingen med øjeblik-ke virkning, og uden jeg i øvrigt havde modtaget besked først. Jeg stod oghavde "bestilt" allergi og astma medicin til mine børn og jeg måtte gå uden no-get medicin til dem."”Svar:Regionerne yder tilskud til køb af lægemidler, som Sundhedsstyrelsen harmeddelt tilskud efter reglerne i afsnit X i sundhedsloven. Langt hovedparten afastma- og allergilægemidlerne har generelt tilskud, der indebærer at tilskuddetautomatisk trækkes fra lægemidlets pris ved ekspeditionen på apoteket.Borgeren kan desuden modtage kommunal støtte til egenbetalingen af læge-midler, som det er tilfældet i det eksempel, der nævnes i spørgsmålet.Økonomisk hjælp fra kommunen til medicinudgifter hører under den socialelovgivning, og der er derfor indhentet bidrag fra Social- og Integrationsministe-riet til besvarelse af spørgsmålet.Da det ikke fremgår klart af spørgsmålet, hvilken konkret type medicinbevilling,der er tale om, kan der alene informeres generelt om de forskellige støttemu-ligheder efter den sociale lovgivning, som kan være relevante.Af Social- og Integrationsministeriet oplyses det for det første, at en kommune– efter servicelovens § 41 - kan yde hjælp til dækning af nødvendige merudgif-ter ved forsørgelse i hjemmet af et barn med funktionsnedsættelse eller indgri-bende lidelse, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Som et eksempel påsådanne merudgifter kan nævnes egenbetalingen på tilskudsberettiget medi-cin.Desuden kan kommunen efter lov om aktiv socialpolitik § 82 yde hjælp til ud-gifter til sygebehandling, medicin, mv., der ikke kan dækkes efter anden lov-givning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne.Kommunen skal foretage en konkret vurdering af ansøgerens økonomiske for-
Side 2
hold og forhåndsgodkende, at behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigvelbegrundet. I den konkrete trangsvurdering sammenholder kommunen an-søgerens udgifter og indtægter med medicinudgiftens størrelse.Hvis en tidligere givet bevilling af merudgiftsydelse efter servicelovens § 41 el-ler en forhåndsgodkendelse om hjælp til medicinudgifter efter lov om aktiv so-cialpolitik § 82 skal standses eller nedsættes, skal kommunen træffe en ny ogbegrundet afgørelse herom i forhold til den enkelte borger. Kommunens afgø-relse kan påklages til det sociale nævn.Jeg henholder mig til svaret fra Social- og Integrationsministeriet, hvoraf detsåledes fremgår, at en kommune har mulighed for at trække en medicinbevilligtilbage, såfremt det vurderes, at kriterierne for bevillingen ikke længere er op-fyldt. Som nævnt kræver dette, at kommunen træffer en ny og begrundet afgø-relse, som borgeren naturligvis skal informeres om på skrift.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Thomas le Fevre