Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1300144Dok nr.: 1141705
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 8. januar 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 239 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix(EL).Spørgsmål nr. 239:’’Ministeren bedes redegøre for, om Region Hovedstadens udlicitering af hjælptil respiratorbrugere indebærer, at Region Hovedstaden uden borgerens ac-cept eller mod borgerens vilje er berettiget til at videregive helbredsmæssigeog andre personlige oplysninger om borgeren til det private firma, der fungerersom arbejdsgiver for hjælperne.”Svar:Jeg har i mit svar af dags dato på spørgsmål nr. 238 (alm.del) udførligt rede-gjort for sundhedspersoners tavshedspligt, indhentning og videregivelse afhelbredsoplysninger m.v.Som jeg har forstået dette spørgsmål, omhandler det en offentlig myndigheds– og ikke dennes sundhedspersoners – videregivelse af patienters fortroligeoplysninger til en privat virksomhed. En sådan videregivelse reguleres ikke afsundhedsloven, men derimod af persondataloven.Det følger af persondatalovens § 7, stk. 1, at der ikke må behandles oplysnin-ger om bl.a. helbredsmæssige forhold. Der findes dog en række undtagelserhertil, eksempelvis hvis behandlingen sker med den registreredes (i dette til-fælde patientens) samtykke, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 1.Det følger ligeledes af persondatalovens § 7, stk. 5, at udgangspunktet i stk. 1ikke finder anvendelse, hvis behandlingen er nødvendig med henblik på fore-byggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller patient-behandling, eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og behandlingenaf oplysningerne foretages af en person inden for sundhedssektoren, der efterlovgivningen er underlagt tavshedspligt.Det må komme an på en konkret vurdering i den enkelte situation – under an-svar for Datatilsynet og i sidste ende domstolene – om betingelserne i person-datalovens § 7, stk. 5, i denne situation er opfyldt, herunder navnlig om et pri-vat firma, der fungerer som arbejdsgiver for respirationshjælpere, kan ansesfor omfattet af sundhedssektoren i persondatalovens forstand.Det er dog mit ministeriums vurdering, at en videregivelse af patientens hel-bredsoplysninger m.v. fra Region Hovedstaden til det private firma, der funge-
Side 2
rer som arbejdsgiver for hjælperne, ikke er i overensstemmelse med person-datalovens § 7, stk. 5.Er der derimod tale om videregivelse af de omhandlede oplysninger fra en re-gionalt ansat læge, på hvis ansvar respiratorbehandlingen finder sted, til enprivatansat respirationshjælper, der fungerer som lægens medhjælp, reguleresvideregivelsen af sundhedsloven.Som det fremgår af min besvarelse på spørgsmål nr. 238, forudsætter en så-dan videregivelse som udgangspunkt patientens samtykke, men vil ligeledeskunne finde sted uden samtykke i henhold til sundhedslovens § 41, stk. 2, nr.1, såfremt videregivelsen er nødvendig af hensyn til varetagelsen af et aktueltbehandlingsforløb, og det sker under hensyntagen til patientens interesse ogbehov.Videregivelsen vil dog ikke kunne ske mod patientens vilje, idet patienten kanfrabede sig videregivelse efter sundhedslovens § 41, stk. 2, nr. 1, jf. lovens §41, stk. 3.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen