Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1167836_0001.png
1167836_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. oktober 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1210303Dok nr.: 1059958
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 8. oktober 2012 stil-let følgende spørgsmål nr. 22 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 22:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. september 2012 fra GitteSteinmetz vedrørende stramningen af rygeloven, jf. SUU alm. del - bilag 14.”Svar:Om intentionerne med revisionen af lov om røgfri miljøer kan jeg oplyse, at detfor regeringen er særdeles vigtigt at beskytte børn og unge mod de sundheds-skadelige konsekvenser ved (passiv) rygning, herunder blandt andet at støtteden gruppe børn og unge, der ikke altid har de fornødne ressourcer, den videnog det netværk, der skal til for at træffe sunde valg.Med lov om røgfri miljøer, lov nr. 607 af 18. juni 2012, mener jeg, at regeringenhar taget et vigtigt skridt i bestræbelserne på at sikre flere røgfri miljøer og be-skytte mod de sundhedsskadelige konsekvenser ved passiv rygning - særligtden, der rammer børn og unge.Og af forslag til lov om ændring af lov om røgfri miljøer, jf. L 186 om ændringaf lov om røgfri miljøer som fremsat den 9. maj 2012, fremgår bl.a., at et totaltrygeforbud på uddannelsesinstitutioner for børn og unge med stor sandsynlig-hed vil medvirke til at nedbringe andelen af daglig-rygere blandt unge.Videre fremgår, at Sundhedsstyrelsen vurderer, at et konsekvent rygeforbudbåde indendørs og udendørs, der også omfatter de ansatte, vil have den bed-ste sundhedsmæssige effekt, idet to danske studier har vist en sammenhængmellem skolelæreres synlige rygning og elevers risiko for at blive rygere, isærhvis lærerne ryger sammen med eleverne.I forlængelse heraf vil jeg gerne benytte lejligheden til at gøre opmærksom på,at et bredt Folketing allerede tilbage i 2007 forbød bl.a. børneinstitutioner ogskoler at indrette udendørs rygerum til brug for lærere, pædagoger, forældreog andre, der opholder sig på de institutioner.Jeg kan hertil henvise til den politiske aftale om en styrket forebyggelsesind-sats på tobaksområdet og om rygestop mellem regeringen og Enhedslistenden 21. april 2012, hvoraf det fremgår, at regeringen og Enhedslisten vil givede rygere, der ønsker at holde op med at ryge, en hjælpende hånd. Det skalbl.a. ske ved en målrettet markedsføringsindsats for de to landsdækkende til-
Side 2
bud om rygestoprådgivning, hhv. Stoplinien og Dit Digitale Stopprogram, udvi-delse af åbningstiden for Stoplinien og udvikling af en applikation om rygestoptil Dit Digitale Rygestopprogram, der kan fungere på smartphones.Herudover opfordrer aftaleparterne bl.a. kommuner og uddannelsesinstitutio-ner m.v. til at fremme indsatser, der forebygger, at børn og unge begynder atryge og hjælper børn og unge rygere med at stoppe. For mig at se vil indsat-sen med fordel også kunne rettes mod ansatte på børneinstitutioner, skoler,og uddannelsessteder m.v., der ønsker at holde op med at ryge, herunderpædagoger, lærer og undervisere.Med satspuljeaftalen på sundhedsområdet for 2012-2015 er der afsat 16 mio.kr. i perioden 2012-2015 til bekæmpelse af rygning blandt udsatte unge, her-under til udarbejdelse af et fælles, nationalt forpligtende koncept. Heraf er derafsat 3 mio. kr. til centrale aktiviteter og 13 mio. kr. til ansøgningspulje. Midler-ne kan bl.a. bruges til initiativer i folkeskolen, hvor sundhedsplejersker ogtandlæger, der møder de unge jævnligt, har en oplagt mulighed for at spotteunge rygere og tilbyde de ældste elever rådgivning og særlige rygestopkurser.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen