Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. januar 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSBPESags nr.: 1212079Dok nr.: 1116926
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 11. december 2012stillet følgende spørgsmål nr. 187 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JaneHeitmann (V).Spørgsmål nr. 187:’’På baggrund af rapporten "Retspsykiatri - kvalitet og sikkerhed" af 5. marts2011, bedes ministeren oplyse hvor mange af udvalgets 29 anbefalinger, sompå nuværende tidspunkt er implementeret, hvor mange som eventuelt afventerimplementering og hvornår disse i givet fald forventes implementeret.”Svar:Danske Regioners rapport fra 2011 indeholder mange anbefalinger om, hvor-dan regionerne kan styrke kvaliteten og sikkerheden i den retspsykiatriske be-handling../.
Danske Regioner har – når der bortses fra anbefalingerne vedr. lovgivning –ansvaret for at tage initiativ til, at anbefalingerne i Danske Regioners rapportbliver implementeret. Derfor har jeg til brug for min besvarelse indhentet ved-lagte oplysninger fra Danske Regioner, som giver et overblik over regionernesarbejde med implementeringen af anbefalingerne. I min besvarelse nedenforvil nummereringen i oversigten blive anvendt.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har endvidere forhørt sig hos Ju-stitsministeriet og Direktoratet for Kriminalforsorgen vedr. anbefalingerne 3(forskning) og 24 (hurtigt tilsyn).Om anbefaling 3 har Justitsministeriet oplyst følgende:”Forskningskontoretudarbejder årligt rapporter om nye foranstaltningsdommefordelt efter blandt andet foranstaltningens art, tidsbegrænsning og kriminalite-tens art. Den første rapport, som blev udarbejdet i 2002, omhandler perioden1. juli 2000 til 31. december 2001, mens der siden er udarbejdet separate re-degørelser for årene 2002 og frem. Dog er der ikke udarbejdet en rapport ved-rørende domme afsagt i 2009.Fra 2006 og frem omfatter de årlige rapporter desuden oplysninger om forlø-bet af foranstaltningsdomme afsagt fem år tidligere. Forløbsanalyserne kort-lægger blandt andet, om der er sket en prøvelse af de sager, hvor der ikke erfastsat en længstetid. Der er ikke udarbejdet forløbsanalyse for domme afsagti 2004.
Side 2
I 2010 blev udarbejdet en evaluering af tidsbegrænsning af foranstaltsdomme.Rapporten omfatter dels en effektmåling, der belyser, hvorvidt de dømtes risi-ko for at begå ny kriminalitet er øget som følge af en tidsbegrænsning af for-anstaltningen, dels en interviewundersøgelse med personale og organisatio-ner, som arbejder med foranstaltningsdømte eller varetager deres interesser.I 2006 blev der desuden udarbejdet tre rapporter vedrørende psykisk syge.Det drejer sig om redegørelser om kriminalitetsudviklingen blandt psykisk sygelovovertrædere i perioden 1995 til 2004, kriminel karriere og tilbagefald til nykriminalitet blandt psykisk syge lovovertrædere og etnisk baggrund for psykisksyge lovovertrædere.”Med hensyn til anbefaling 24 har Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyst føl-gende:”Implementeringenaf anbefalingen har bl.a. været drøftet på et møde med le-derne af Kriminalforsorgens afdelinger i Frihed i september 2011. Ordningenfor alle sager er således, at Kriminalforsorgens afdelinger i Frihed i videst mu-ligt omfang iværksætter de pågældende tilsyn umiddelbart efter, domsudskrif-tet er modtaget fra anklagemyndigheden. Dette forudsætter imidlertid, at Kri-minalforsorgen i Frihed i forvejen kender klienten eller har oplysninger om denpågældende fra den psykiatriske afdeling m.v., således at der kan etablereskontakt på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.I de tilfælde, hvor det ikke er muligt, søger Kriminalforsorgen i Frihed i perio-den, inden tilsynet formelt etableres, at holde sig orienteret om klientens for-hold.”Hverken Justitsministeriet eller Direktoratet for Kriminalforsorgen er ifølge detoplyste blevet kontaktet af Danske Regioner om det videre arbejde med anbe-falingerne siden rapportens udgivelse i 2011.To af anbefalingerne forudsætter en ændring af psykiatriloven. Det drejer sigom anbefalingerne nr. 17 og 22 om ændring af psykiatriloven med henblik påhenholdsvis en lempelse af adgangen til at gennemføre undersøgelse af pati-entstuer og elektronisk overvågning. Som bekendt har regeringen fundet detrigtigst at afvente anbefalingerne fra regeringens udvalg om psykiatri, indender træffes beslutning om indførelse af hjemmel hertil. Jeg henviser i den for-bindelse til besvarelsen den 1. marts 2012 af spørgsmål 360 fra FolketingetsSundheds- og Forebyggelsesudvalg.Med hensyn til anbefaling 29 om igangsættelse af et udrednings- og udvik-lingsarbejde med henblik på at afklare, hvorvidt personer med dyssocial per-sonlighedsforstyrrelse er behandlingsegnede og pege på relevante tilbud tildenne målgruppe, kan jeg henvise til min besvarelse den 11. januar 2013 afspørgsmål nr. 206 fra Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg. Detfremgår heraf, at en undersøgelse viser, at psykoterapi har en god effekt påpatienter med svær personlighedsforstyrrelse. Det fremgår endvidere, at regi-onerne i oktober 2012 har iværksat pakkeforløb for patienter med personlig-hedsforstyrrelser, samt at pakkeforløbet indeholder faglige anvisninger til densundhedsfaglige udredning og behandling i forløb for patienter med personlig-hedsforstyrrelser, herunder at psykoterapi tilbydes som en del af behandlin-gen.
Side 3
Endelig kan jeg med hensyn til Danske Regioners kommentarer om SKS-koder under anbefaling 2 oplyse, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ijuli 2012 oplyste Danske Regioner om, at Statens Seruminstitut i efteråret2012 ville igangsætte et arbejde om dokumentation indenfor psykiatrien, her-under SKS-koder ift absenteringer. Dette arbejde er gået i gang med deltagel-se af Danske Regioner.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Susanne Beck Petersen