Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 21. december 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1212043Dok nr.: 1115972
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. december 2012stillet følgende spørgsmål nr. 183 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 183:’’Hvor hurtigt responderer Sundhedsstyrelsen med et tilsyn når de modtageren anmeldelse?”Svar:Som jeg forstår spørgsmålet ønskes det oplyst, hvor hurtig Sundhedsstyrelsenreagerer på udefrakommende oplysninger, der er relevante i forhold til styrel-sens forpligtelse til at føre generelt tilsyn med sundhedsvæsenet, jf. sundheds-lovens § 213, og tilsyn med konkrete sundhedspersoner, jf. sundhedslovens §215.Som bekendt er det Sundhedsstyrelsen herunder de regionale embedslæge-institutioner, der fører tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed i sundheds-væsenet.Sundhedsstyrelsen har en generel forpligtelse til at tage forhold op til vurde-ring, når der rejses begrundet mistanke om, hvorvidt sundhedspersoner harbegået faglige fejl, der kan udgøre en forringet sikkerhed for patienter jf. sund-hedsloven § 215.Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed retter sig derfor fortrinsvis mod den en-kelte sundhedsperson, men styrelsen har også en mere generel forpligtelse tilat holde sig orienteret om den faglige virksomhed på sundhedsområdet jf.sundhedslovens § 213.Formålet med tilsynet er blandt andet at identificere sundhedspersoner, somkan udgøre en risiko for patienterne, men også at identificere områder, proce-durer mv. inden for behandlingen, der mere generelt kan udgøre en risiko forpatientsikkerheden. Et hovedformål med tilsynsvirksomheden er således atsikre, at patienterne ikke udsættes for fejlbehandling eller skade som følge afgenerelle systemfejl eller enkelte sundhedspersoners risikoadfærd. Tilsynethar derudover også til formål at sikre overholdelse af patienternes retstilling.Sundhedsstyrelsens tilsyn foretages ud fra viden om forhold til fare for patient-sikkerheden, som styrelsen får kendskab til. Denne viden kommer blandt an-det fra afgørelser fra Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, Patientombuddet,domstolene, tandlægenævnene, fra pressen eller fra henvendelser fra borgereog personale ansat i sundhedsvæsenet.
Side 2
Når Sundhedsstyrelsen modtager oplysninger om, at der udøves virksomhed,der er til fare for patientsikkerheden, må Sundhedsstyrelsen arbejdstilrette-læggelse være indrettet på en måde, der sikrer, at der kan handles med denfornødne hurtighed med henblik på at sikre patientsikkerheden.Et styrket samarbejde internt i Sundhedsstyrelsen mellem styrelsensembedslæger og Enhed for Tilsyn og Patientsikkerhed har siden årsskiftet2011/2012 medført hurtigere reaktionstider. I dag går der kun dage til få uger,før der er taget stilling til, hvordan en given sag skal håndteres.Det tætte samarbejde har også medført, at Sundhedsstyrelsen hyppigereforetager tilsynsbesøg i lægeklinikker eller sygehuse, indkaldersundhedspersoner til samtale eller får sundhedspersoner til at redegøre for,hvordan de vil sikre patienternes behandling fremover.Tidligere var det ofte først de regionale embedslæger, der vurderede sagerne,og derefter sendte dem til enhed for Tilsyn og Patientsikkerhed. Nu mødesEnhed for Tilsyn og Patientsikkerhed med embedslægerne hver uge og tagerstilling til alvorlige indkomne sager. Der er hurtig og direkte kontakt mellemembedslægerne og Tilsyn og Patientsikkerhed, når der skal tages stilling til,om der er brug for en akut reaktion.Der er de seneste år blevet stillet større krav til Sundhedsstyrelsen om atreagere hurtigere i forhold til organisationer og sundhedspersoner, der udgøren risiko for patienterne. Sundhedsstyrelsens tilsyn er derfor gennem åreneblevet mere proaktivt. Tilsynet gennemføres nu som faste tilbagevendendetilsynsbesøg i forhold til plejehjem, kosmetiske klinikker og senest privatesygehuse, klinikker m.v.Og med patientsikkerhedspakken får Sundhedsstyrelsen endnu bedremuligheder for at sikre, at tilsynet kan gennemføres hurtigere og mere effektivttil gavn for patientsikkerheden.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard