Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1197051_0001.png
1197051_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. december 2012Enhed: SundhedsøkonomiSagsbeh.: DEPLMSSags nr.: 1211633Dok nr.: 1102627
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. november 2012stillet følgende spørgsmål nr. 143 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MartinGeertsen (V).Spørgsmål nr. 143:’’Ministeren bedes redegøre for og vurdere effekten af at indføre brugerbeta-ling på eksempelvis 50, 100 og150 kr. ved konsultation hos privatpraktiseren-de læge, herunder både det forventede årlige provenu samt eventuelle afledteøkonomiske konsekvenser af mindre efterspørgsel.”Svar:AKF (nu KORA) har i rapporten”Adfærdsmæssige effekter af brugerbetaling”offentliggjort sommeren 2012 vurderet effekten af bl.a. at indføre brugerbeta-ling ved konsultation hos privatpraktiserende læge, jf. tabel 1. AKFs rapport erbaseret på Velfærdskommissionens model fra 2005.Det fremgår af AKF’s rapport, at beregningerne er baseret på antagelser omefterspørgselsreduktioner på henholdsvis 10 og 25 procent for kontakter tilpraktiserende læger og vagtlæger. Den samlede finansiering består således afdels effekten af en lavere efterspørgsel, dels provenu som følge af gebyrind-tægter.Tabel 1. Skøn over årligt provenu, besparelse og samlet finansiering vedindførelse af brugerbetaling på en række sundhedsydelser, mia. kr., 2010udarbejdet af AKF (uddrag)OmrådeGebyrpr.ydel-seKr.901802525120180256010 pct. forbrugsreduktionProve-Bespa- Samletnurelsefinan-sieringMia. kr.25 pct. forbrugsreduktionProve- Bespa- Samletnurelsefinan-sieringMia. kr.
Praktiserende læge- Konsultation- Hjemmebesøg- Tlf. konsultation- E-mailkonsultationVagtlæge- Konsultation- Hjemmebesøg- Tlf. kons. m. besøg- Tlf. kons. u. besøg
1,1
0,4
1,5
1,0
1,0
2,0
0,1
0,1
0,2
0,1
0,1
0,3
Side 2
Anm.: Beløbene summerer pga. afrunding ikke til de viste totaler. Der indlægges et loft for den år-lige brugerbetaling på 1 procent af indkomsten.
I forhold til ovenstående skal det bemærkes, at beregningerne ikke tager højdefor omkostninger til administration af brugerbetalingen, hvilket vurderes at på-virke det samlede provenu.Herudover er der en risiko for afledte sundhedsudgifter i det omfang befolknin-gens sundhedstilstand forværres som følge af økonomisk betinget fravalg afbehandling. Dette problem kan vise sig særligt stort for visse grupper medmange kontakter til sundhedsvæsenet, for eksempel patienter med kroniskesygdomme.Jeg vil for god ordens skyld fremhæve regeringens politik på området og hen-vise til regeringsgrundlaget, hvoraf det fremgår, at ”deter en grundpille i vel-færdssamfundet, at alle danskere kan regne med en hurtig og ordentlig be-handling i vores sundhedsvæsen. Alle skal, uanset pengepung, have lige ad-gang til sundhedsydelser af høj kvalitet. […] Derfor vil regeringen føre ensundhedspolitik, hvor alle sikres fri og lige adgang til sundhedsvæsenet”.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lærke Mette Sørensen