Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Danske RegionerDampfærgevej 222100 København Ø
Dato: 17. december 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1212015Dok. nr.: 1114731
Henvendelse af 8. oktober 2012 vedrørende kommuners ad-
gang til at indgå aftaler om tilvejebringelse af behandling
hos alment praktiserende læger
Danske Regioner har den 8. oktober 2012 rettet henvendelse til Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse vedrørende kommuners adgang til at indgå af-taler om tilvejebringelse af behandling hos alment praktiserende læger.Baggrunden er, at Danske Regioner fra Region Hovedstaden har modtaget 2aftaler, som henholdsvis Københavns Kommune og Bornholms Regionskom-mune har indgået med Praktiserende Lægers Organisation (PLO). Ifølge Dan-ske Regioner dækker aftalerne over lægehjælp, der i mere eller mindre grader omfattet af regionernes overenskomst på samme område.Danske Regioner anfører, at det er Danske Regioners umiddelbare opfattelse,at aftalerne kan være i strid med sundhedsloven, og anmoder på den bag-grund ministeriet om at tage stilling til, hvorvidt kommunernes har kompe-tence til at indgå sådanne aftaler eller om denne kompetence udelukkende erregional.De to konkrete aftaler, som er anledningen til Danske Regioners henvendelse,er indgået udenfor de etablerede samarbejdsfora, og vedrører henholdsvis enaftale om medicingennemgang i Københavns Kommune og om sygebesøg iBornholms Regionskommune.Det fremgår af sundhedslovens § 3, at regioner og kommuner efter reglerne isundhedsloven er ansvarlige for, at sundhedsvæsenet tilbyder en befolk-ningsrettet indsats vedrørende forebyggelse og sundhedsfremme samt be-handling af den enkelte patient. Det fremgår endvidere, at sundhedsvæse-nets opgaver udføres af regionernes sygehusvæsen, praktiserende sundheds-personer, kommunerne og øvrige offentlige og private institutioner m.v.De specifikke myndighedsopgaver vedrørende de enkelte ydelser m.v. (syge-husydelser, praksissektorydelser, forebyggelsesopgaver m.v.) fremgår heref-ter af specifikke bestemmelser i loven.Det fremgår således af § 57, at regionsrådet har ansvar for at tilvejebringe til-bud om behandling hos praktiserende sundhedspersoner. Det følger af sund-hedslovens § 227, at Regionernes Lønnings- og Takstnævn afslutter overens-komster med organisationer af sundhedspersoner m.fl. om vilkårene for ydel-ser i praksissektoren, dvs. ydelser hos alment praktiserende læger, speciallæ-
Side 2
ger, kiropraktorer, fysioterapeuter, tandlæger, tandplejere, psykologer ogfodterapeuter.Regionerne opfylder myndighedsforpligtelsen i henhold til sundhedslovens§ 60, jf. § 57, om at tilvejebringe tilbud om behandling hos alment praktise-rende læger via de overenskomster, som er indgået imellem RegionernesLønnings- og Takstnævn (RLTN) og Praktiserende Lægers Organisation om vil-kårene for ydelser i praksissektoren.Kommunerne er efter sundhedslovens afsnit lX ansvarlige for en række sund-hedsydelser, der løses tæt på borgerne og i sammenhæng med andre kom-munale opgaver på bl.a. ældreområdet, skoleområdet og det sociale område.Disse opgaver omfatter bl.a. sygepleje, sundhedspleje, tandpleje til børn ogunge, genoptræning samt misbrugsbehandling. Hertil kommer, at kommu-nerne efter sundhedslovens § 119 bl.a. skal etablere forebyggende og sund-hedsfremmende tilbud til borgerne.Med kommunalreformen blev der indført kommunal medfinansiering på sy-gehus- og praksisområdet med henblik på at styrke kommunernes incitamen-ter til at samarbejde med regionerne om løsningen af opgaverne i hele sund-hedsvæsenet. Som led i kommunernes medfinansiering af praksissektorenblev KL medlem af RLTN, der bl.a. har ansvar for at indgå overenskomster påpraksisområdet med organisationer af sundhedspersoner, herunder praktise-rende læger. Hermed er kommunerne også repræsenteret i Landssamar-bejdsudvalgene og i de regionale samarbejdsudvalg på praksisområderne,herunder almen praksis.Derudover blev der med henblik på at styrke samarbejdet mellem regioner ogkommuner i henhold til sundhedsloven nedsat sundhedskoordinationsudvalg,ligesom der blev indført krav om, at kommuner og region skal indgå sund-hedsaftaler.Ministeriet skal herefter vejledende udtale følgende:Myndighedsansvaret for levering af forskellige former for sundhedsydelser erfastlagt i sundhedsloven (sygehusydelser, praksissektorydelser, kommunalesundhedsydelser m.v.).Myndighedsansvaret for at tilvejebringe tilbud om behandling hos almentpraktiserende læger påhviler regionerne, jf. til sundhedslovens § 60, jf. § 57,og de kommunale opgaver efter sundhedsloven fremgår af sundhedslovensafsnit lX.Det er på den baggrund ministeriet opfattelse, at en kommune ikke ensidigtkan tilvejebringe tilbud om behandling hos alment praktiserende læger.Det er imidlertid ministeriets opfattelse, at en kommune, via sit samarbejdemed regionen – i regi af samarbejdsudvalget efter overenskomsten, og gen-nem sundhedsaftaler – har mulighed for at indgå aftaler, der sikrer sammen-hæng mellem den kommunale sundhedsindsats og de praktiserende lægersydelser.
Side 3
Specifikt vedrørende de praktiserende lægers medvirken til medicingennem-gang skal ministeriet bemærke, at det fremgår af Overenskomst om almenpraksis, at den praktiserende læge har opgaven som koordinator, vejleder ogtovholder for patienten.Som tovholder er almen praksis ansvarlig for at sikre overblik og kontinuitet ipatientforløbet defineret ud fra patientens behov. Tovholderfunktionen be-tyder, at almen praksis med sit kendskab til patienten og historikken i patien-tens forskellige helbredsproblemer samler trådene og sikrer, at der er en lo-gisk sammenhæng i de tilbudte undersøgelser og behandlinger, så behandlin-gen forbliver relevant i forhold til patientens helbredsproblem.Det fremgår også af overenskomsten, at den praktiserende læges funktionsom kontaktperson/tovholder for patienter, der går på tværs af sektorerne ibehandlingsforløb, understøttes gennem den samlede honorering i form afsåvel basis- som ydelseshonorarer.Det er herefter ministeriets opfattelse, at det må betragtes som en naturligdel af de praktiserende lægers arbejde at skabe sig overblik over patienternesmedicin mv, og at handle herpå, når dette skønnes nødvendigt, og at lægerneallerede honoreres herfor efter den gældende overenskomst.
Med venlig hilsen
Sven Erik Bukholt