Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del
Offentligt
1192280_0001.png
1192280_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. december 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMEERSags nr.: 1211513Dok nr.: 1108225
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. november 2012stillet følgende spørgsmål nr. 121 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Udval-get.Spørgsmål nr. 121:’’Vil ministeren redegøre for hvilke tiltag, der gøres for at informere unge om ri-sikoen ved hash?”Svar:Til brug for besvarelse af spørgsmålet har Sundhedsstyrelsen oplyst følgende,som jeg henholder mig til:Ansvaret for den forebyggende indsats, herunder information til unge om risi-koen ved hash, ligger i kommunerne. Der er flere initiativer, hvor kommuner-nes narkotikaforebyggende arbejde indgår.SSP-samarbejdet er et samarbejde på kommunalt niveau mellem skole, soci-alforvaltning og politi. I samarbejdet indgår narkotikaforebyggende arbejdemed et kriminalpræventivt sigte. I denne indsats indgår typisk også informationtil unge om hash fx på møder med elever i 7. – 9. klasse.Desuden skal information til unge vedrørende hash foregå på grundskoleni-veau. I faget sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i faghæfte21 foreligger således trinmål og slutmål for 3., 6. og 9. klassetrin. Heri nævnesstoffer som én af de livsstilsfaktorer, der skal arbejdes med i faget. Eftersomhash er det mest udbredte euforiserende stof, formodes det at en stor del afdenne undervisning vedr. netop hash. Eleverne skal desuden arbejde med atudforske, hvordan kulturelle og sociale faktorer påvirker livsstil og adfærd in-den for fx misbrug.Til brug i undervisningsmæssig sammenhæng eller direkte målrettet den ungeog/eller den unges forældre har Sundhedsstyrelsen udarbejdet en række pub-likationer. Det drejer sig bl.a. om pjecen ”Test din viden om hash” og materia-let ”Om hash og unge, værktøjskassen”. Til at arbejde mere bredt med ungessundhedsopfattelse kan undervisningsmaterialet ”Tackling” bruges. Materialetindeholder også konkret viden om hash.Sundhedsstyrelsens har endvidere udgivet publikationen ”Rusmidlernes biolo-gi – om hjernen, sprut og stoffer” som henvender sig til gymnasie-, HF- og
Side 2
HTX-elever. I publikationens afsnit om hash beskrives bl.a. hashens fysiologi-ske og psykologiske virkninger, herunder risikoen forbundet med et hashbrug.Sundhedsstyrelsen administrerer satspuljen ”Modelkommuneprojektet unge,alkohol og stoffer”. Her arbejder seks kommuner bl.a. med at implementererusmiddelpolitikker gennem et forpligtigende samarbejde mellem kommune ogungdomsuddannelsesinstitution. I flere af de lokale projekter indbefatterkommunens arbejde også videregivelse af viden om rusmidler (og herunderhash) til unge og til personalet omkring de unge.Endelig har Sundhedsstyrelsen et løbende samarbejde med Roskilde Festivalog interesseorganisationen Dansk Live om at markere festivaler og spilleste-ders holdning mod stoffer. Målsætningen med kampagnen er at understøtteunge i ikke at tage stoffer og at undgå, at unge debuterer med stoffer i natteli-vet og på festivaler. Som et led i kampagnen uddeles en stoffakta-pjece, hvoriogså hash er beskrevet med information om bl.a. forgiftningssymptomer, af-hængighed og bivirkninger. Pjecen trykkes på både dansk og engelsk.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Erich Erichsen