Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1199985_0001.png
1199985_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 21. december 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA/ J.nr. 2012-9030
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 6. december2012 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 91 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 91:”Ministeren bedes redegøre for, hvordan en kommune må inddrage et argu-ment om ændret serviceniveau, hvis kommunen ændrer i hjælpen til en bor-ger? Og er det lovligt for kommunen at bruge ændring i serviceniveau sombegrundelse for ikke at give borgeren den nødvendige hjælp?”
Svar:En kommunalbestyrelse kan træffe afgørelse om hjælp i øget eller nedsatomfang med henvisning til et ændret serviceniveau, hvis der foretages enny, konkret og individuel afgørelse i forhold til den enkelte borger for at sikre,at hjælpen fortsat opfylder borgerens behov, lige som det skal ske inden forrammerne af lovgivningen, retspraksis m.v. Afgørelsen skal endvidere være ioverensstemmelse med principperne for, hvornår man kan tilbagekalde be-gunstigende forvaltningsakter.Det er Social- og Integrationsministeriets vurdering, at det som udgangs-punkt vil være i overensstemmelse med principperne for, hvornår myndighe-der kan tilbagekalde begunstigende forvaltningsakter, at en kommune æn-drer en afgørelse om løbende hjælp efter serviceloven under henvisning til etændret kommunalt serviceniveau på området. Det forudsætter, at der træf-fes en konkret, individuel afgørelse for at sikre, at hjælpen fortsat opfylderborgerens behov.Det forudsætter endvidere, at det ændrede serviceniveau ligger inden forlovgivningens rammer. Er der tale om en ændring af en vis væsentlighed,
2
må borgeren efter ministeriets opfattelse efter omstændighederne skullehave et rimeligt tidsrum til at indrette sig på ændringen.
Karen Hækkerup/ Katrine Wilms Andersen