Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1170944_0001.png
1170944_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 26. oktober 2012
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Socialudvalgets brev af 8. oktober 2012 følgerhermed social- og integrationsministerens endelige svar på spørgsmålnr. 9. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
J.nr. 2012-7467
Spørgsmål nr. 9:”Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste at afskaffe reglen om ægtefæl-le- og samleverafhængighed for førtids- og folkepensionister? Hvis det ikkeer muligt at lave en præcis opgørelse, bedes ministeren give et skøn medangivne forudsætninger?”Svar:Størrelsen af satsen for folke- og førtidspension er afhængig af, om pensio-nisten er enlig eller ikke er enlig, det vil sige om pensionisten er gift ellersamlevende.De dele af pensionen, der indtægtsreguleres, beregnes for den enlige pen-sionist på baggrund af pensionistens egen supplerende indkomst, mens dedele af pensionen, der indtægtsreguleres for den gifte eller samlevendepensionist, beregnes på baggrund af parrets samlede supplerende ind-komst.De fradragsbeløb, der anvendes ved beregningen, før indtægtsreguleringenaf de enkelte bestanddele af pensionen påbegyndes, er højere for gifte ogsamlevende end for enlige, som følge af at begge parters supplerende ind-komst indgår i indtægtsgrundlaget for beregningen af pensionen og denlavere sats.Folkepensionens grundbeløb og grundbeløbet til førtidspensionister eftergammel ordning nedsættes alene på baggrund af pensionistens egen sup-plerende indkomst, mens visse ydelser til førtidspensionister efter gammelordning ikke nedsættes på baggrund af supplerende indkomster. Udbetaling
2
af disse ydelser påvirkes således ikke af en afskaffelse af regler om ægte-fælle- og samlever afhængighed.Baggrunden for forskellene i satserne og indtægtsreguleringen er, at pensi-onen er en forsørgelsesydelse, som målrettes de pensionister, der har destørste økonomiske behov for ydelsen.En fuld ophævelse af reglerne om, at folkepensionen er afhængig af ægte-fælle- eller samleverstatus ville indebære, at der skal tages stilling til de kon-krete regler for en anden indtægtsregulering. En præcis beregning af virk-ninger forudsætter således, at der er udarbejdet en konkret model for ind-tægtsreguleringen.Hvis folkepensionen til en gift eller samlevende ikke længere skal være af-hængig af samlivsstatus, og folkepensionssatsen og beregningen skal fore-tages som efter de gældende regler herom til en enlig folkepensionist, skøn-nes de samlede bruttomerudgifter til social pension med betydelig usikker-hed at udgøre omkring 18 mia. kr. årligt. Der er ikke taget højde for afledtemindreudgifter til bl.a. boligstøtte.En fuld ophævelse af reglerne om, at førtidspensionen er afhængig af ægte-fælle- eller samleverstatus, ville indebære, at der skal tages stilling til dekonkrete regler for indtægtsregulering. Det gælder for både førtidspensionefter ny og efter gammel ordning.Hvis førtidspensionen til en gift eller samlevende ikke længere skal væreafhængig af samlivsstatus, og førtidspensionssatsen og beregningen skalforetages som efter de gældende regler herom til en enlig førtidspensionist,skønnes de samlede bruttomerudgifter til social pension med betydelig usik-kerhed at udgøre omkring 4,5 mia. kr. årligt. Der er ikke taget højde for afled-te mindreudgifter til bl.a. boligstøtte.
Karen Hækkerup
/ Bent Nielsen