Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1195552_0001.png
1195552_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. december 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA/ J.nr. 2012-8868
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. december2012 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 82 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 82:”Ministeren bedes redegøre for, om Aarhus Kommunes spareplaner stridermod intentionerne i servicelovens § 96, da dele af hjælpen planlægges atblive visiteret efter servicelovens § 83.”
Svar:Fastsættelse af serviceniveauet i den enkelte kommune er en del af detkommunale selvstyre, men jeg går ud fra, at hvis Aarhus Kommune ændrer isin administration af BPA-ordningen, vil dette ske på en måde, så der fortsatadministreres inden for lovgivningens rammer.Generelt kan det omkring udmåling oplyses, at BPA, jf. servicelovens § 96,stk. 1, ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere tilpleje, overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsatfunktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne gan-ske særlige støtte. I forlængelse heraf fremgår det af vejledning om borger-styret personlig assistance, at der ved udmålingen af hjælp i en BPA-ordningskal foretages en individuel og helhedsorienteret behovsvurdering med ud-gangspunkt i, hvad den enkelte selv kan klare.Udgangspunktet for udmålingen af hjælp til BPA efter servicelovens § 96 erifølge vejledningen normalt, at udmålingen skal dække alle borgerens behovfor personlig og praktisk hjælp, overvågning og ledsagelse. Hjælp efter an-dre bestemmelser, f.eks. bestemmelserne om personlig og praktisk hjælp,
2
omsorg og pleje, kan ikke indgå i udmålingen af hjælp efter § 96, medmindreborgeren ønsker det.
Karen Hækkerup/ Hanne Stig Andersen