Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1203191_0001.png
1203191_0002.png
1203191_0003.png
1203191_0004.png
1203191_0005.png
1203191_0006.png
29. november 2012: SOU alm. del - samrådsspm. G.Det talte ord gælder
TALEPUNKTERJeg fremlægger i morgen for Folketingets Europaud-valg mine punkter på dagsordenen for Rådsmødet forBeskæftigelse og Sociale Anliggender den 6. decem-ber, det er punkt 2 og punkt 3. Herefter fremlægger jegmine punkter på Rådsmødet for Retlige og Indre An-liggender den 7. december 2012. Det er punkt 18 og19. Alle fire punkter er til orientering.
[EPSCO]Punkt

2

er en fremskridtrapport fra formandskabet omforhandlingerne angående forslaget til forordning omet

EU-program for Social Udvikling og Innovation.

Jeg fik i juni forhandlingsoplæg fra Udvalget vedrøren-de dette forslag og forelægger blot sagen til orienteringi dag.
Lad mig ganske kort resumere baggrunden: På råds-mødet i juni vedtog Rådet en såkaldt ”delvis generelindstilling” om programmets formål og indhold. Daprogrammet er en del af EU’s flerårige finansielleramme for 2014-2020, så afhænger den endelige ved-
2
tagelse af forordningen af den samlede vedtagelse afden flerårige finansielle ramme.
Programmet er en samling og opdatering af tre allere-de eksisterende instrumenter.1. Den første del er ”Progress-programmet”, som fi-nansierer blandt andet videndelings-aktiviteter, analy-ser, netværksaktiviteter, europæiske NGO’er og en heldel møder og konferencer på europæisk plan.2. Den anden del er ”EURES-programmet”, som har ek-sisteret siden 1993, og som har til formål at øge ar-bejdskraftens bevægelighed mellem medlemslandene.Det sker blandt andet ved en job-portal og ved at ydestøtte til informations-, rådgivningstjenester.
3. Den tredje del er en

Mikrokreditordning,

som søgerat styrke udsatte gruppers muligheder for at få et jobved at blive selvstændige erhvervsdrivende. Der er ta-le om et relativt nyt instrument, som blev oprettet i2010.
Samtidig med, at Rådet i juni vedtog sin delvise gene-relle indstilling, har Europaparlamentet fremsat enrække ændringsforslag.
3
Foreløbig har de såkaldte Trialogforhandlinger medParlamentet om forordningsforslaget kun vedrørt densidste del - altså Mikrokreditordningen. Det forhandlin-gerne har drejet sig om, er den nærmere definition afmålgruppen for Mikrokredit-ordningen, samt definitio-nen af en "social virksomhed " [Social enterprise'].Formandskabet orienterer på Rådsmødet om dentekst, der er opnået enighed om.
Det kommende Irske formandskab vil fortsætte for-handlingerne om resten af programmet.

Punkt 3

omhandler forslag til Rådets direktiv om gen-nemførelse af princippet om ligebehandling af alleuanset religion eller tro, handicap eller seksuel oriente-ring.
Siden forelæggelsen af forslaget i juli 2008 har det væ-ret behandlet under en lang række formandskaber, ogmine forgængere og jeg har gentagne gange forelagten statusrapport for Udvalget.
Jeg kan oplyse, at der under det cypriotiske formand-skab har været to møder om forslaget, uden at næv-neværdige fremskridt er opnået.
4
Alle medlemsstaterne har fortsat generelle undersø-gelsesforbehold til forslaget, da der stadig er uløsteproblemstillinger i relation til direktivets rækkevidde,begrebsanvendelse og juridiske fortolkning.
Vi kan således konstatere, at den krævede enstem-mighed har lange udsigter, og sagen forelægges ogsådenne gang Rådet alene med henblik på en status-rapport.
Der forventes ingen debat på rådsmødet om disse topunkter.
Det var de to punkter på EPSCO-dagsordenen.
[Der tages en spørgerunde efter fremlæggelsen afEPSCO-punkterne]
[RIA]Jeg fortsætter nu med mine dagsordenspunkter påRådsmøde om

Retlige og Indre Anliggender

den 6.-7. december 2012.

Punkt 18 og 19

drejer sig om to familieretlige sager:Henholdsvis forslag til en forordning om formueforhol-det mellem ægtefæller og forslag til en forordning omformueforholdet mellem registrerede partnere.
5
Disse forslag er omfattet af retsforbeholdet.
Forslagene har til formål at indføre fælles regler om enrække grænseoverskridende aspekter af formuefor-holdene mellem ægtefæller og mellem registreredepartnere, herunder international kompetence, lovvalgsamt anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser fraandre EU-medlemsstater. Der er tale om regulering,der kendes fra andre civil- og familieretlige EU-retsakter.
Jeg vil starte med

punkt 18,

der drejer sig om formue-forhold mellem ægtefæller.
På rådsmødet forventes formandskabet at lægge op tilpolitisk enighed om enkelte elementer af reglerne ominternational kompetence til at behandle sager omformueforholdet mellem ægtefæller. Det kan f.eks. væ-re kompetencen til at behandle en sag om skifte af etfællesbo efter en skilsmisse.
Formandskabet forventes endvidere at lægge op til po-litisk enighed om, at forordningens bestemmelse omanerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser mv.skal udformes i overensstemmelse med de tilsvarendebestemmelser herom i arveretsforordningen, som Rå-det for nylig har vedtaget.
6
Regeringen er generelt positivt indstillet over for for-slaget, og formandskabets forslag til politisk enighedgiver ikke anledning til bemærkninger.
Jeg vil herefter vende mig mod

punkt 19,

der drejersig om formueforhold mellem registrerede partnere.
Indholdsmæssigt indeholder dette forslag regler, dersvarer til reglerne i forslaget om formueforhold mellemægtefæller. Forslaget vedrørende partnerskaber inde-holder dog visse særregler som følge af, at en rækkeEU-medlemsstater ikke anerkender registreret part-nerskab, som de anser som stridende mod deresgrundlæggende familieværdier.
Formandskabet forventes at foreslå, at rådet konstate-rer, at drøftelserne af forslaget fortsættes, og at detovervejes, om de politiske aftaler om ægtefælleforsla-get kan overføres til partnerskabsforslaget.
Regeringen er generelt positivt indstillet over for for-slaget, og formandskabets forslag til politisk enighedgiver ikke anledning til bemærkninger.
Det var mine punkter. Tak fru formand.