Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
29. november 2012: SOU alm. del - samrådsspm. G.Det talte ord gælder
TALEPUNKTERJeg fremlægger i morgen for Folketingets Europaud-valg mine punkter på dagsordenen for Rådsmødet forBeskæftigelse og Sociale Anliggender den 6. decem-ber, det er punkt 2 og punkt 3. Herefter fremlægger jegmine punkter på Rådsmødet for Retlige og Indre An-liggender den 7. december 2012. Det er punkt 18 og19. Alle fire punkter er til orientering.
[EPSCO]Punkt2
er en fremskridtrapport fra formandskabet omforhandlingerne angående forslaget til forordning ometEU-program for Social Udvikling og Innovation.
Jeg fik i juni forhandlingsoplæg fra Udvalget vedrøren-de dette forslag og forelægger blot sagen til orienteringi dag.Lad mig ganske kort resumere baggrunden: På råds-mødet i juni vedtog Rådet en såkaldt ”delvis generelindstilling” om programmets formål og indhold. Daprogrammet er en del af EU’s flerårige finansielleramme for 2014-2020, så afhænger den endelige ved-
2
tagelse af forordningen af den samlede vedtagelse afden flerårige finansielle ramme.Programmet er en samling og opdatering af tre allere-de eksisterende instrumenter.
1. Den første del er ”Progress-programmet”, som fi-nansierer blandt andet videndelings-aktiviteter, analy-ser, netværksaktiviteter, europæiske NGO’er og en heldel møder og konferencer på europæisk plan.
2. Den anden del er ”EURES-programmet”, som har ek-sisteret siden 1993, og som har til formål at øge ar-bejdskraftens bevægelighed mellem medlemslandene.Det sker blandt andet ved en job-portal og ved at ydestøtte til informations-, rådgivningstjenester.
3. Den tredje del er enMikrokreditordning,
som søgerat styrke udsatte gruppers muligheder for at få et jobved at blive selvstændige erhvervsdrivende. Der er ta-le om et relativt nyt instrument, som blev oprettet i2010.Samtidig med, at Rådet i juni vedtog sin delvise gene-relle indstilling, har Europaparlamentet fremsat enrække ændringsforslag.
3
Foreløbig har de såkaldte Trialogforhandlinger medParlamentet om forordningsforslaget kun vedrørt densidste del - altså Mikrokreditordningen. Det forhandlin-gerne har drejet sig om, er den nærmere definition afmålgruppen for Mikrokredit-ordningen, samt definitio-nen af en "social virksomhed " [Social enterprise'].Formandskabet orienterer på Rådsmødet om dentekst, der er opnået enighed om.Det kommende Irske formandskab vil fortsætte for-handlingerne om resten af programmet.Punkt 3
omhandler forslag til Rådets direktiv om gen-nemførelse af princippet om ligebehandling af alleuanset religion eller tro, handicap eller seksuel oriente-ring.Siden forelæggelsen af forslaget i juli 2008 har det væ-ret behandlet under en lang række formandskaber, ogmine forgængere og jeg har gentagne gange forelagten statusrapport for Udvalget.Jeg kan oplyse, at der under det cypriotiske formand-skab har været to møder om forslaget, uden at næv-neværdige fremskridt er opnået.
4
Alle medlemsstaterne har fortsat generelle undersø-gelsesforbehold til forslaget, da der stadig er uløsteproblemstillinger i relation til direktivets rækkevidde,begrebsanvendelse og juridiske fortolkning.Vi kan således konstatere, at den krævede enstem-mighed har lange udsigter, og sagen forelægges ogsådenne gang Rådet alene med henblik på en status-rapport.Der forventes ingen debat på rådsmødet om disse topunkter.Det var de to punkter på EPSCO-dagsordenen.
[Der tages en spørgerunde efter fremlæggelsen afEPSCO-punkterne]
[RIA]Jeg fortsætter nu med mine dagsordenspunkter påRådsmøde omRetlige og Indre Anliggender
den 6.-7. december 2012.Punkt 18 og 19
drejer sig om to familieretlige sager:Henholdsvis forslag til en forordning om formueforhol-det mellem ægtefæller og forslag til en forordning omformueforholdet mellem registrerede partnere.
5
Disse forslag er omfattet af retsforbeholdet.Forslagene har til formål at indføre fælles regler om enrække grænseoverskridende aspekter af formuefor-holdene mellem ægtefæller og mellem registreredepartnere, herunder international kompetence, lovvalgsamt anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser fraandre EU-medlemsstater. Der er tale om regulering,der kendes fra andre civil- og familieretlige EU-retsakter.Jeg vil starte medpunkt 18,
der drejer sig om formue-forhold mellem ægtefæller.På rådsmødet forventes formandskabet at lægge op tilpolitisk enighed om enkelte elementer af reglerne ominternational kompetence til at behandle sager omformueforholdet mellem ægtefæller. Det kan f.eks. væ-re kompetencen til at behandle en sag om skifte af etfællesbo efter en skilsmisse.Formandskabet forventes endvidere at lægge op til po-litisk enighed om, at forordningens bestemmelse omanerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser mv.skal udformes i overensstemmelse med de tilsvarendebestemmelser herom i arveretsforordningen, som Rå-det for nylig har vedtaget.
6
Regeringen er generelt positivt indstillet over for for-slaget, og formandskabets forslag til politisk enighedgiver ikke anledning til bemærkninger.Jeg vil herefter vende mig modpunkt 19,
der drejersig om formueforhold mellem registrerede partnere.Indholdsmæssigt indeholder dette forslag regler, dersvarer til reglerne i forslaget om formueforhold mellemægtefæller. Forslaget vedrørende partnerskaber inde-holder dog visse særregler som følge af, at en rækkeEU-medlemsstater ikke anerkender registreret part-nerskab, som de anser som stridende mod deresgrundlæggende familieværdier.Formandskabet forventes at foreslå, at rådet konstate-rer, at drøftelserne af forslaget fortsættes, og at detovervejes, om de politiske aftaler om ægtefælleforsla-get kan overføres til partnerskabsforslaget.Regeringen er generelt positivt indstillet over for for-slaget, og formandskabets forslag til politisk enighedgiver ikke anledning til bemærkninger.Det var mine punkter. Tak fru formand.