Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1193272_0001.png
1193272_0002.png
1193272_0003.png
1193272_0004.png
1193272_0005.png
1193272_0006.png
1193272_0007.png
Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmål F – den 29. november 2012
Det talte ord gælder.
Jeg antager, at spørgsmålet er foranlediget af KøbenhavnsKommunes tilsynsredegørelse for 2011, som blev omtalt iBerlingske og andre medier den 27. og 28. oktober 2012.
Ifølge kommunens hjemmeside fremgår det af tilsynsrede-gørelsen, at tilsynet har konstateret en række fejl og mang-ler hos den kommunale leverandør af hjemmepleje og sy-gepleje i 2011. Det fremgår videre, at dette primært angårmedicinhåndtering og dokumentation samt opfølgningen påden udførte hjælp til borgerne.
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at det selvfølgeligikke er i orden, når der sker fejl og er mangler i den plejeog omsorg, som borgerne er visiteret til. Det har den enkel-te kommune pligt til at rette op på – det kommer jeg tilbagetil.
Jeg er kaldt i samråd for at redegøre for, hvordan jeg vilsikre en hjemmepleje af høj og mere ensartet kvalitet i bådekommunalt og privat regi samt høj kvalitet i hjemmesyge-plejen.
2
I forhold til den del af samrådsspørgsmålet, der angår densygeplejefaglige del af hjemmeplejen, kan jeg oplyse ud-valget om reglerne på området og om regeringens kvali-tetsudviklingsinitiativer. Derudover må jeg henvise til minkollega sundhedsminister Astrid Kragh, da hjemmesyge-plejen hører under hendes ressortområde.
Efter sundhedsloven har kommunalbestyrelsen ansvar forat levere hjemmesygepleje til personer med ophold i kom-munen efter lægehenvisning.
Det er altid hjemmesygeplejens ansvar at sikre, at det per-sonale, der udfører sygeplejefaglige opgaver, har den for-nødne instruktion og kendskab til løsning af den konkreteopgave – uanset om leverandøren er offentlig eller privat.
Kvalitet i hjemmesygeplejen sikres herudover ved Sund-hedsstyrelsens tilsyn med sundhedsvæsenet og autoriseredesundhedspersoners virksomhed samt ved tilsyn med densundhedsfaglige virksomhed på plejehjem.
Patientsikkerhed og kvalitet bør være i fokus i hele patient-forløbet, også i forhold til de kommunale sundhedsydelser.Sundhedsministeren har derfor netop bevilget 3 mio. kr. tilopstart af et projekt om patientsikkerhed i kommunerne –”Patientsikker Kommune”. Projektet er udviklet af Dansk
3
Selskab for Patientsikkerhed i samarbejde med KL og fo-kuserer på medicinering, fald og tryksår.
For så vidt angår udførelsen af hjemmehjælp til borgerne,kan jeg oplyse, at serviceloven ligeledes forpligter kom-munalbestyrelsen til at sørge for, at deres leverandører –uanset om leverandørerne er offentlige eller private - kanlevere hjælpen med den kvalitet, der er besluttet i kommu-nen. Det skal sikre, at borgerne får den nødvendige hjælp,uanset hvilken leverandør der udfører hjælpen.
Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar forhjemmehjælpens udførelse. For at understøtte, at de politi-ske beslutninger, som kommunalbestyrelsen har truffet omserviceniveau og hjælpens udførelse, afspejles i de ydelser,der leveres til borgeren, har kommunalbestyrelsen pligt tilén gang årligt at udarbejde og offentliggøre sin kvalitets-standard for hjemmehjælpen.
Kvalitetsstandarden skal indeholde en beskrivelse af detserviceniveau, som kommunalbestyrelsen har fastsat forhjemmehjælpsydelserne. Beskrivelsen af indholdet, om-fanget og udførelsen af hjemmehjælpen skal være præcisog skal danne grundlag for, at der sikres sammenhæng mel-lem serviceniveauet, de afsatte ressourcer, afgørelsernesamt leveringen af hjælpen.
4
Det er således kommunalbestyrelsen, der har ansvar for, atalle deres leverandører og medarbejdere udfører den aftaltepleje til de ældre.
Når kommunalbestyrelsen godkender sine leverandører,skal den sørge for, at de er kvalificerede til at levere hjæl-pen til borgerne - det gælder både den kommunale og deprivate leverandører. Kommunerne må ikke forskelsbe-handle leverandørerne, men skal sikre en kvalificeret ogværdig behandling af hjemmehjælpsmodtagerne, uansethvilken leverandør borgerne måtte vælge.
Kommunalbestyrelsen skal derfor føre tilsyn med, at hjæl-pen udføres med den aftalte kvalitet og forsvarligt – ogbringe forholdene i orden, hvis ikke det er tilfældet. Detkræver serviceloven.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at hjemme-hjælpen løses i overensstemmelse med de afgørelser,kommunen har truffet, og i henhold til kvalitetsstandarder-ne.
Hjælpen skal løbende tilpasses modtagerens behov. Det er idenne forbindelse vigtigt, at faste arbejdsrutiner sikrer, atalle ændringer i modtagerens tilstand og funktionsniveau,som kan medføre ændringer i behovet for hjælp, registreres
5
og videregives til kommunalbestyrelsen. Det er kommu-nalbestyrelsen forpligtet til at sørge for.
Jeg mener derfor, at serviceloven sikrer, at det politiske ni-veau i landets kommuner skal tage meget konkret stillingtil vilkårene for ældreplejen. Det er samtidig min vurde-ring, at den dokumentation, det påhviler myndighed og le-verandør, udgør et solidt grundlag for kvalitetssikring, kon-trol og opfølgning med hjælpen – uanset om der er tale omen kommunal eller privat leverandør. God dokumentationgiver mulighed for bedre tilsyn.
Og leverandørerne skal selvfølgelig leve op til den kon-traktmæssige aftale, de har indgået med. Hvis ikke det ertilfældet, skal kommunalbestyrelsen reagere.-------Som det fremgår af kommunens hjemmeside, har Køben-havns Kommunes Sundheds- og Omsorgsudvalg den 25.oktober 2012 fået forelagt Sundheds- og Omsorgsforvalt-ningens tilsynsredegørelse for 2011. Den politiske forelæg-gelse af tilsynsredegørelsen er offentliggjort på kommu-nens hjemmeside.
Det fremgår også af materialet, at kommunens forvaltning i2011 og 2012 har gennemført en udvidet kvalitetskontrolpå hjemmeplejeområdet, foranlediget af tilsynsresultaterne,
6
og der foreligger en beskrivelse af de initiativer, somkommunen har igangsat for at styrke kvaliteten i indsatsenhos den kommunale leverandør.
Sundheds- og Omsorgsborgmester Ninna Thomsen tilken-degiver på kommunens hjemmeside, at kommunen tager dekritiske tilsyn meget alvorligt og har reageret på dem for atfå en bedre hjemmesygepleje. Kommunens forvaltning harblandt andet manuelt gennemgået medicinjournaler hos3.300 borgere, og rettet de fejl, der blev fundet. NinnaThomsen oplyser, at kommunen kan se resultatet, da allekommunens hjemmepleje- og sygeplejeenheder nu er ble-vet godkendt af tilsynet.
Ninna Thomsen peger samtidig på, at Berlingskes konklu-sion om, at de private leverandører gør det bedre end denkommunale, er misvisende, idet de private leverandører sletikke leverer sygepleje til borgerne.I den forbindelse kan jeg oplyse, at P1s radioprogram ”De-tektor” havde fat i sagen søndag d. 18. november 2012, oginterviewede Berlingskes redaktør, der tilkendegav, atkommunens tilsynsredegørelse ikke dokumenterer, at deprivate leverandører gør det bedre end den kommunale le-verandør, og at Berlingske ikke havde dækning for at drageden konklusion.
7
I forhold til kvaliteten i den kommunale leverandørs udfø-relse af hjemmesygepleje påtager Københavns Kommunesig sit ansvar for at få rettet op på forholdene i den kom-munale hjemmepleje og sygepleje ved at igangsætte de ini-tiativer, som kommunen finder nødvendige for at kunnesikre borgerne kvalitet i hjemmeplejen og sygeplejen.
Det er netop formålet med retssikkerhedslovens og service-lovens krav om kommunale tilsyn og opfølgning på denhjælp, som borgerne er visiteret til, at fejl og mangler bli-ver opdaget og håndteret – både her og nu, og fremadrettet.
Københavns Kommune er trukket i arbejdstøjet for at styr-ke kvaliteten i deres hjemmepleje og sygepleje, og andrekommuner i en lignende situation skal gøre det samme.
Jeg mener ikke, at der er grundlag for at skære alle kom-muner over én kam her. Vi må ikke glemme, at der er rigtigmange medarbejdere i ældreplejen, som dagligt gør en storog fagligt kompetent indsats for at yde de ældre den om-sorg og pleje, de har behov for.
Afslutning:Kvaliteten skal være i orden i ældreplejen. I regeringen øn-sker vi en ældrepleje af høj kvalitet, og det har vi fortsattillid til, at kommunerne er i stand til at sikre.