Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. december 2012
SSC/ J.nr. 2012-8621
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. november2012 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 52 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraFinn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 52:”I regeringens aftale med KL om kommunernes økonomi for 2013 hedder detat der kan frigøres 132 mio. ved at fjerne særreglerne med hensyn til kom-munernes tilbud om frit valg på hjemmehjælpsområdet. Ministeren bedesoplyse, hvorved denne besparelse fremkommer, fordelt på de enkelte ele-menter i besparelsen, for eks. mindre indsats mhp. udarbejdelse af udbuds-materiale, annoncering, sparede lønudgifter m.m.”
Svar:Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at der er tale om en frigørelse af132 mio. kr. til borgernær service. Ved kommuneøkonomiforhandlingernevar der enighed mellem regeringen og KL om frigørelsespotentialets størrel-se.Jeg kan oplyse, at regeringen har haft et lovforslag i høring om forenkling afreglerne for kommunernes tilrettelæggelse af borgernes frie valg af leveran-dør af hjemmehjælp. Lovforslaget vurderes samlet set at udgøre en admini-strativ lettelse for kommunerne.Lovforslagets del om, at servicelovens særregler for kommunernes konkur-renceudsættelse i forbindelse med etablering af borgernes frie valg af leve-randør ophæves, betyder, at kommunerne får friere rammer og bedre mulig-heder for at opnå omkostningseffektive løsninger i ældreplejen. Kommuner-ne vil kunne tilrettelægge hjemmehjælpsområdet og det frie valg på bag-
2
grund af en konkret vurdering af, hvilken ordning (udbud, godkendelsesord-ninger eller fritvalgsbevis) der måtte være mest økonomisk hensigtsmæssig.Dermed vil kommunerne have færre tilbageværende administrative opgaver iforbindelse med konkurrenceudsættelse efter udbudsreglerne. Lovforslagetgiver samtidig kommunerne mulighed for at samle udbud af driftsområder,og derved opnå stordriftsfordele og lavere priser. Dertil forventes lovforslagetat have afledte effektiviseringseffekter på øvrige kommunale driftsområder,hvor de nye muligheder vil kunne have afsmittende virkning.En væsentlig del af provenuet ved lovændringen vurderes at fremkommegennem opnåelse af lavere priser ved udbud. Leverandørerne forventes atsænke priserne som følge af muligheden for en større markedsandel endved godkendelsesmodellen, hvor alle egnede leverandører skal godkendes.KL skønner i en pjece om de nye regler, at et fald i timeprisen på eksempel-vis 20 kr. vil frigøre 80 mio. kr. årligt.Lovforslagets del om fritvalgsbeviser giver kommunerne frihed til at beslutte,at de vil tilbyde borgerne frit valg via et fritvalsgbevis, i stedet for selv at kon-kurrenceudsætte opgaven. Borgernes pligt til at vælge en cvr-registreretleverandør vil desuden betyde, at borgerne - til forskel fra den nugældendeservicebevisordning - ikke længere vil have et arbejdsgiveransvar, og atkommunerne dermed ikke længere skal påtage sig administrative opgaverforbundet hermed.Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 24 (SOU alm.del), af 29. oktober 2012.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen