Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 5. december 2012
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. november2012 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 50 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF)
CHS/ J.nr. 2012-8615
Spørgsmål nr. 50:”Ministeren bedes redegøre for reglerne om tildeling af hjælp, samt kommen-tere på om ministeren mener, at det er rimeligt, at en alvorligt syg borgerfratages hjælp, jf. artikel i Metro Express: "Livstruende syg fratages hjem-mehjælp"?”
Svar:Jeg kan oplyse, at kommunerne efter serviceloven skal tilbyde personlig ogpraktisk hjælp samt madservice til borgere, som på grund af midlertidigt ellervarigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale proble-mer ikke selv kan udføre disse opgaver. Det følger af lovens formålsbe-stemmelse, at formålet med hjælpen er at fremme den enkeltes mulighederfor at klare sig selv eller lette den daglige tilværelse og forbedre livskvalitetenfor den enkelte. Samtidig bygger hjælp efter serviceloven på den enkeltesansvar for sin familie.Når en kommune træffer afgørelse om personlig og praktisk hjælp, så skaldet ske på grundlag af en konkret, individuel vurdering af den enkelte bor-gers behov for hjælp. Ved vurderingen af det konkrete behov for hjælp ogstøtte skal kommunen bedømme borgerens samlede situation. Det følger afpkt. 102 i Socialministeriets Vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven,at der ved vurderingen af borgerens samlede situation bl.a. skal tages hen-syn til borgerens pårørende og netværk, og det forudsættes, at eventuelleøvrige medlemmer af den fælles husstand deltager i opgaveudførelsen ihjemmet.
2
Ankestyrelsen har i en principafgørelse om tildeling af praktisk hjælp i hjem-met (221-11) fastholdt princippet om, at en kommune er berettiget til at tagehensyn til, i hvilket omfang en ansøgers ægtefælle er i stand til at varetageopgaver i hjemmet.Udmåling af hjælp vil således altid være op til en konkret, individuel vurde-ring af den enkelte borgers behov samt af borgerens samlede situation, her-under i hvilket omfang den øvrige husstand kan forventes at deltage i denpraktiske opgaveudførelse.Hvis forudsætningerne for kommunens afgørelse ændrer sig, fx fordi borge-rens behov ændrer sig, eller hvis ægtefællen eller samleveren ikke længerekan varetage en given opgave i hjemmet, så har kommunen pligt til at fore-tage en ny vurdering af borgerens behov for hjælp.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen