Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1190589_0001.png
1190589_0002.png
1190589_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 5. december 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
HHJ/ J.nr. 2012-8374
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. november2012 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 47 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 47:”Ministeren bedes redegøre for historikken i forhold til de regler, der vedrørertakstsystemet for friplejehjem.”
Svar:Lov om friplejeboliger blev vedtaget den 27. januar 2007 og trådte i kraft den1. februar 2007. Formålet med loven er dels at etablere rammerne for merevalgfrihed for de borgere, som kommunalbestyrelsen har visiteret til enplejebolig eller lignende boligform, dels at give private adgang til at etablereog drive friplejeboliger i konkurrence med de kommunale plejetilbud.Formålet med indførelsen af loven var således, som et led i den daværenderegerings regeringsgrundlag ”Nye mål” fra februar 2005, at åbne for atvirksomheder, fonde, herunder selvejende institutioner og andre private, kanlevere service og udleje plejeboliger uden at have en driftsoverenskomstmed kommunen.I plejeboliger inden for den kommunale boligforsyning, der drives af privateleverandører, leveres hjælpen til beboerne med udgangspunkt i dedriftsaftaler, som kommunalbestyrelsen har indgået med leverandøren påbaggrund af serviceniveauet i kommunen, og serviceleverandøren modtagerbetaling fra kommunen med udgangspunkt i disse driftsaftaler. Indførelsen affriplejeboliger uden for den kommunale boligforsyning nødvendiggjorde enanden afregningsmodel, fordi prisen på ydelser efter serviceloven ikke ville
2
være omfattet af en driftsaftale mellem kommune og leverandøren. Som etled i ordningen blev der derfor etableret et nationalt takstsystem til brug forafregning mellem friplejeboligleverandøren og kommunen for levering af deydelser efter serviceloven, som friplejeboligleverandøren leverer.Med indførelse af ordningen blev der samtidig indført et kvotesystem, somregulerer adgangen til at etablere og drive friplejeboliger. Kvoten omfatter500 boliger årligt, fordelt på to delkvoter på hhv. 225 boliger i kvote A medstatslig ydelsesstøtte, og 275 boliger i kvote B uden statslig ydelsesstøtte.Andel i kvoten tildeles en gang årligt på baggrund af ansøgning fracertificerede leverandører.Tildeling af kvoten skal ses i nær tilknytning til taksterne for levering afpersonlig og praktisk hjælp, idet det med vedtagelsen af loven blev besluttet,at udvælgelsen af boliger/projekter skal ske på baggrund af objektivekriterier, der samtidig sikrer gennemsigtighed og konkurrence mellemcertificerede ansøgere i forbindelse med kvotetildelingen inden for denenkelte delkvote.Det primære tildelingskriterium ved fordelingen af begge delkvoter ersåledes prisen for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens §§ 83 og87. Prisen må ikke overstige de af Socialministeriet fastsatte nationalemaksimaltakster for personlig og praktisk hjælp. Friplejeboligleverandørenafregnes herefter til de takster for personlig og praktisk hjælp, somleverandøren har budt ind med ved ansøgning om andel i kvoten i periodenfrem til at driften af servicen og plejen skal i udbud igen efter 10 år, jf. lovens§ 66. For levering af de øvrige ydelser hjemlet i lovens § 5, somfriplejeboligleverandørenkancertificerestil,afregnesfriplejeboligleverandøren efter en fast national timetakst.Taksterne er fastsat på baggrund af en række omkostningsanalyser i denoffentlige sektors tilsvarende tilbud med det formål at være udtryk forlandsgennemsnitsomkostningen forbundet med et givet plejebehov, jf.bemærkningerne til L 80 Forslag til lov om friplejeboliger fremsat den 15.november 2006. Takstfastsættelsen ud fra et landsgennemsnit kan medføre,at taksterne kan afvige fra den enkelte kommunes udgift i forbindelse med atlevere en tilsvarende ydelse på baggrund af kommunens serviceniveau.Lov om friplejeboliger er omfattet af lovovervågning og er derfor blevetevalueret. Evalueringen peger bl.a. på, at kommuner og leverandører finder,at der er udfordringer forbundet med takstsystemet. Idet jeg henviser til mitsvar på S 361 af 1. november 2012 (stillet efter ønske af Karin Nødgaard,DF) kan det oplyses, at der som opfølgning på evalueringen af lov omfriplejeboliger pågår overvejelser omkring, hvilke muligheder der er for atændre takstsystemet.
3
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen