Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 21. oktober 2013
ATH/ J.nr. 2013-6805
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 24. september2013 følger hermed social-, børne- og integrationsministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 424 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 424:”Ministeren bedes kommentere artiklen: 'Forældre venter længe på svar', fraden 24. september 2013 fra www.dr.dk/P4, herunder kommentere på, omministeren finder det rimeligt, at borgere skal vente så længe på svar?”
Svar:Det er min opfattelse, at et godt samarbejde mellem kommunen og familien isager om særlig støtte til børn og unge ofte vil være en væsentlig forudsæt-ning for, om indsatsen lykkes til gavn for barnet eller den unge. Dette skyl-des blandt andet, at et godt samarbejde og en god kommunikation kan bi-drage til at sikre forståelse for og opbakning til den igangsatte indsats. Endel af dette samarbejde er naturligvis også, at man står til rådighed og svarerpå hinandens henvendelser i rette tid.Der gælder ikke generelle regler om, hvor hurtigt en kommune skal besvareen henvendelse fra en borger. Kommunen skal imidlertid behandle spørgs-mål om hjælp hurtigst muligt, jf. lov om retssikkerhed og administration pådet sociale område § 3.
2
Kommunalbestyrelsen skal endvidere efter lovens § 3, stk. 2, på de enkelteområder fastsætte og offentliggøre frister for, hvor lang tid der må gå, frakommunen modtager en ansøgning til, at afgørelsen skal være truffet. Hvisfristen ikke kan overholdes i den konkrete sag, skal borgeren have skriftligbesked om, hvornår vedkommende kan forvente en afgørelse.Fristernes længde vil afhænge af sagernes karakter og det serviceniveau,der lokalt er fastlagt af kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune. Enuforholdsmæssig lang sagsbehandlingstid vil kunne sidestilles med et afslagmed den virkning, at klageinstansen, det vil sige Ankestyrelsen, kan behand-le sagen. Det vil komme an på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, omsagsbehandlingstiden har en sådan længde.Hvis man er utilfreds med kommunens tilrettelæggelse af sagsbehandlingeneller personalet i kommunen, har man mulighed for at klage til de ansvarligei kommunen. Borgmesteren er øverst ansvarlig for kommunens personale ogtilrettelæggelsen af opgaverne i kommunen, og klagen skal derfor stiles tilborgmesteren.
Anette Vilhelmsen/ Lise Stidsen Vandahl