Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 17. oktober 2013
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. september2013 følger hermed social-, børne- og integrationsministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 389 (SOU alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
J.nr. 2013-6951
Spørgsmål nr. 389:”Rapporten: ’En dansk fattigdomsgrænse – analyser og forslag til opgørel-sesmetoder ’ fra juni 2013 opgør på side 52 udviklingen i størrelsen af hen-holdsvis "lavindkomstgruppen" (opgjort som gruppen med disponibel ind-komst under 50 pct. af medianindkomsten) samt den etårige lavindkomst-gruppe (opgjort som lavindkomstgruppen minus familier med formue pr.voksen på over 100.000 kr. og minus personer i familier med studerende).Det fremgår heraf, at lavindkomstgruppen også set i et længere udviklings-perspektiv har været ca. dobbelt så stor som den etårige lavindkomstgruppeog ca. fire gange så stor som den gruppe, der ifølge den foreslåede fattig-domsgrænse vil ligge under den foreslåede fattigdomsgrænse. Mener rege-ringen på denne baggrund, at de foreslåede kriterier for en fattigdomsgræn-se er velegnede til rettidigt at identificere den gruppe, der i Danmark erumiddelbart truet af fattigdom?”
Svar:Den økonomiske fattigdomsgrænse er ikke en perfekt afgrænsning af perso-ner, der i Danmark er berørt af økonomisk fattigdom. Men det er det bedstebud på en mulig afgrænsning af gruppen af økonomisk fattige givet de krite-rier Ekspertudvalget har lagt til grund i deres definition, nemlig at situationenskal være ufrivillig og give væsentlig dårligere livsvilkår sammenlignet medden øvrige befolkning, skal skyldes mangel på ressourcer, herunder særligtøkonomiske, at situationen er vedvarende og hvor personen eller familien
2
ikke har eller kun i begrænset omfang har mulighed for ved egen drift atændre situationen.
Annette Vilhelmsen/ Bent Nielsen