Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1286008_0001.png
1286008_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 3. oktober 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EMJE/ J.nr. 2013-6343
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. september2013 følger hermed social-, børne- og integrationsministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 362 (SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 362:”Ministeren bedes redegøre for regelgrundlaget på området for familierets-sager med fokus på, hvorvidt det er lovligt eller sågar pligtigt, at begge parteri en familieretssag altid vil modtage alle akter i sagen, også selvom det kuner den ene part, der søger om aktindsigt? Derudover bedes ministeren rede-gøre for, hvordan fortroligheden sikres, hvis eksempelvis den ene part for-tæller fortrolige oplysninger om den anden part, som vedkommende ikkeønsker at den anden part skal have at vide, f.eks. om dennes vold mod barneller partner?”
Svar:I sager, der behandles af statsforvaltningen, og hvori der er truffet eller vilblive truffet afgørelse (afgørelsessager), følger reglerne om udlevering afoplysninger til parterne af forvaltningslovens kapitel 4 om aktindsigt og kapi-tel 5 om partshøring.Efter forvaltningslovens § 9, stk. 1, kan en part i en afgørelsessag forlange atblive gjort bekendt med sagens dokumenter.Efter § 10 omfatter retten til aktindsigt alle dokumenter mv., der vedrørersagen.Loven indeholder en række regler om undtagelse af dokumenter og oplys-ninger fra aktindsigt.
2
Efter § 15 kan retten til aktindsigt bl.a. begrænses, i det omfang en partsinteresse i at kunne benytte kendskab til sagens dokumenter til varetagelseaf sit tarv findes at burde vige for afgørende hensyn til den pågældende selveller til andre private eller offentlige interesser. Dette kan efter en konkretvurdering bl.a. omfatte oplysninger om et barn.Begrænsning i retten til aktindsigt kan endvidere begrundes i hensynet tilforebyggelse, opklaring og forfølgning af lovovertrædelser samt beskyttelseaf sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig forfølgning.Hvis en part i en sag ikke kan antages at være bekendt med, at en myndig-hed er i besiddelse af bestemte oplysninger vedrørende sagens faktiskeomstændigheder, må myndigheden normalt ikke træffe afgørelse, før denhar gjort parten bekendt med oplysningerne og givet denne lejlighed til atfremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne er tilugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagensafgørelse. Dette følger af lovens § 19, stk. 1.Pligten til partshøring omfatter dog ikke oplysninger, som parten ikke har rettil aktindsigt i, jf. ovenfor.Disse regler om aktindsigt og partshøring indeholder grundlæggende rets-sikkerhedsgarantier for offentlige myndigheders sagsbehandling.
Annette Vilhelmsen/ Carina Fogt-Nielsen