Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1287680_0001.png
1287680_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 8. oktober 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA/ J.nr. 2013-6251
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. september2013 følger hermed social-, børne- og integrationsministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 359 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 359:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 4. september 2013 fra CarlSzabad vedr. BPA-ordningen, jf. SOU alm. del - bilag 328.”
Svar:Henvendelsen omhandler dels mulighederne for at yde hjælp under udlands-ferier til borgere, der modtager kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efterservicelovens § 95, dels spørgsmålet om løn for varetagelse af arbejdsleder-funktionerne i disse ordninger.Vedrørende udlandsferier er det korrekt, at hjælp efter servicelovens § 95ikke er en af de typer af hjælp, der efter udlandsbekendtgørelsen kan beva-res under et midlertidigt udlandsophold, herunder også en udlandsferie.Dog kan det oplyses, at udlandsbekendtgørelsen også giver mulighed for isærlige tilfælde at få tilskud til dækning af ekstra omkostninger, som er for-bundet med kortvarige udlandsferier. Ankestyrelsen har dog i principafgørel-se nr. 178-12 fastslået, at denne mulighed ikke omfatter borgere, der ikkemodtager en af de typer hjælp, der kan bevares under et midlertidigt ud-landsophold. Dette har ikke været hensigten med reglerne, hvorfor ministeri-et på baggrund af principafgørelsen vil se på mulighederne for en præcise-ring.
2
Til det anførte om løn for varetagelse af arbejdslederfunktioner i ordningerefter servicelovens § 95 kan det oplyses, at der ikke er hjemmel for kommu-nen til ved udmåling af det samlede tilskud at afsætte et beløb hertil - hver-ken til borgere, som selv varetager arbejdslederfunktionen eller til nærtstå-ende, som udfører denne opgave. Det samme gælder ved udmåling af til-skud til borgerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96.Et af formålene med indførelsen af ordningerne efter både servicelovens §§95 og 96 har været at give tilskudsmodtageren mulighed for fleksibilitet ogselvbestemmelse i forhold til tilrettelæggelse af hjælpen. Muligheden forfleksibilitet og selvbestemmelse er for begge ordningers vedkommende kæ-det sammen med, at tilskudsmodtageren samtidig påtager sig opgaven medat varetage arbejdslederansvaret for hjælperne, og dette var også gældendefør, at reglerne om BPA trådte i kraft den 1. januar 2009.Det bemærkes afslutningsvis, at såfremt en borger ikke ønsker at påtage sigansvaret som arbejdsleder i en BPA-ordning, skal kommunen dække hjæl-pebehovet på anden vis.
Annette Vilhelmsen/ Hanne Stig Andersen