Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 2. oktober 2013
CHS/ J.nr. 2013-6827
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. september2013 følger hermed social-, børne- og integrationsministerens svar påspørgsmål nr. 358 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 358:”Vil ministeren kommentere artiklen fra Ekstrabladet og venligst forholde sigtil, om Tårnby kommune har reageret hensigtsmæssigt overfor den pågæl-dende borger, og endvidere oplyse, om ministeren vurderer, at lovgivningenpå området i tilstrækkelig grad giver kommunerne mulighed for at yde dennødvendige støtte til borgere i lignende situationer?”
Svar:Jeg vil undlade at kommentere på den konkrete sag, som jeg kun kender frafremstillingen i pressen. Men det er klart, at der altid i forbindelse med ud-skrivning fra sygehus skal ske den fornødne koordination med kommunen,hvis borgeren har brug for hjælp.Mere generelt kan det oplyses, at serviceloven som rammelov regulererkommunernes forpligtelser til at yde den nødvendige hjælp og støtte til bor-gere, som på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særligesociale problemer har brug for hjælp til at klare sig selv. Hjælpen kan bl.a.bestå i personlig og praktisk hjælp samt madservice. Hjælpen tildeles på
2
baggrund af en individuel konkret vurdering af den enkelte borgers behov forhjælp.Når en borger har været indlagt på sygehus og skal udskrives til eget hjem,vil der, i de situationer, hvor det vurderes, at borgeren kan have brug forhjælp til at klare sig i eget hjem efter udskrivningen, være behov for, at dersker en koordination mellem sygehus og borgerens kommune forud for ud-skrivningstidspunktet. Sundheds- og Forebyggelsesministeren besvarededen 5. september 2013 et § 20 spørgsmål foranlediget af den artikel, derogså er baggrunden for nærværende spørgsmål. Der henvises derfor tildenne besvarelse, hvoraf det bl.a. fremgår:”I alle dele af sundhedsvæsenet er der i disse år stor opmærksomhed på atsikre tværfaglighed og tværsektorielt samarbejde. Målet er at sikre patient-forløb, hvor der er sammenhæng og kvalitet – også patientoplevet kvalitet -på et højt niveau. Det er mit indtryk, at der i både kommuner og regioner idisse år gøres en stor indsats for at skabe bedre og mere smidige overgan-ge mellem de forskellige dele af vores sundhedsvæsen.Den indsats skal vi styrke og udbygge. For på den måde at sikre en koordi-neret og samtidig indsats mellem de forskellige dele af sundhedsvæsenet tilgavn for patienten – og med patienten som omdrejningspunkt, fx i forbindel-se med udskrivning fra sygehus, hvor patienten forlader sygehuset medfortsat behov for behandling, pleje, genoptræning, hjælpemidler og andenstøtte.Som led heri er det aftalt med regionerne og kommunerne at nytænke ogstyrke sundhedsaftalerne, så de i højere grad understøtter sammenhæn-gende patientforløb af ensartet høj kvalitet. Det indebærer bl.a., at der frem-over kun indgås fem sundhedsaftaler – én i hver region – frem for de nuvæ-rende 98. Endvidere baseres sundhedsaftalerne på nye obligatoriske ind-satsområder.Den nationale handlingsplan for den ældre medicinske patient fokusererogså i høj grad på sammenhængende og smidige overgange – fx når patien-ter med et fortsat plejebehov udskrives fra sygehusene. Der er således bl.a.afsat 45 mio. kr. til at fremme, at der systematisk og over hele landet tilbydesopfølgende hjemmebesøg af praktiserende læge og hjemmesygeplejerske tilældre medicinske patienter med fx mange kontakter i sundhedsvæsenet.Formålet er bl.a. at sikre et kontinuerligt forløb efter udskrivelse fra sygehus.Endvidere er der afsat 97,4 mio. kr. til oprettelse af fælles regionale-kommunale forløbskoordinatorfunktioner med forløbskoordinatorer til særligtsvækkede ældre medicinske patienter. Initiativet skal sikre intensiveret, per-sonlig tilpasset koordinerende støtte til, at patienten får et sammenhængen-de og trygt forløb på tværs af primær- og sekundær sektor.”De lovgivningsmæssige forpligtelser på henholdsvis social- og sundhedsom-rådet udgør efter min vurdering en god ramme for, hvordan samspillet og
3
koordinationen mellem de involverede myndigheder i forbindelse med ud-skrivning fra sygehus skal foregå.
Annette Vilhelmsen/ Eva Pedersen