Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 26. september 2013
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. august2013 følger hermed social-, børne- og integrationsministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 352 (SOU alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
JAS/ J.nr. 2013-6185
Spørgsmål nr. 352:”Vil ministeren oversende en liste over antallet af unge anbragt udenforhjemmet, der ikke senest et halvt år før deres 18 års fødselsdag, har fåetpræsenteret og er blevet hørt om et udkast til en helhedsplan for dem ogderes videre liv efter deres 18 års fødselsdag? Listen bedes være fordeltover de sidste fire år og fordelt på de enkelte kommuner.”
Svar:Der findes ikke tilgængelige tal over antallet af unge anbragt uden for hjem-met, der ikke senest et halvt år før deres 18 års fødselsdag har fået præsen-teret og er blevet hørt om et udkast til en handleplan for dem og deres videreliv efter deres 18 års fødselsdag. I Ankestyrelsens praksisundersøgelse påanbringelsesområdet blev der foretaget en undersøgelse af kommunernesopfølgning i forbindelse med ophør af anbringelse ved det fyldte 18. år samt1eventuel overgang til efterværn. Der indgik 139 sager i undersøgelsen, hvorder blev fulgt op på, om der var truffet afgørelse om efterværn et halvt årinden deres 18 års fødselsdag. I hele 124 sager var der enten ikke truffetafgørelse om efterværn rettidigt (inden den unge er fyldt 17½ år) eller afgø-relse om efterværn manglede.Reglerne om handleplaner blev, blandt andet på baggrund af denne prak-sisundersøgelse, ændret i forbindelse med Barnets Reform (lov nr. 628 afAnkestyrelsen (2009), ”Ankestyrelsens praksisundersøgelser – Ophør af anbringelse ved det18. år”.1
2
11. juni 2010). Med Barnets Reform blev det fastsat, at handleplanerne forunge på 16 år og derover skal indeholde konkrete mål i forhold til den ungesovergang til voksenlivet. Formålet hermed er at sikre en mere sammenhæn-gende og langsigtet indsats – og herunder også at kommunerne tidligere iforløbet overvejer, hvilken støtte den unge kan have behov for og bør havefør og efter den unges 18 års fødselsdag.I forbindelse med satspuljeaftalen for 2012 blev der aftalt en række initiativertil en handlekraftig indsats, som også omfatter reglerne om handleplaner.Som led i gennemførelsen af satspuljeaftalen blev det med lov nr. 597 af 18.juni 2012 bl.a. tydeliggjort, at de mål, der sættes i de unges handleplaner,skal være konkrete og blandt andet skal fastsættes i forhold til uddannelseog beskæftigelse.Jeg kan også oplyse, at der som led i gennemførelsen af satspuljeaftalen omen handlekraftig indsats er iværksat et initiativ om undersøgelser og handle-planer, der skal styrke kvaliteten af de børnefaglige undersøgelser og hand-leplaner på området udsatte børn og unge. Målet er at udarbejde cases ogeksempler, som sagsbehandlerne kan anvende som inspiration for udarbej-delsen af gode børnefaglige undersøgelser og handleplaner. Initiativet erigangsat og løber fra til udgangen af 2015.Endelig vil jeg gøre opmærksom på, at der i forbindelse med satspuljeaftalenfor 2011 blev afsat i alt 90 mio. kr. over 4 år til en efterværnspakke. En ræk-ke af initiativerne i denne pakke er allerede gennemført. Fx er der blevetudarbejdet en videns- og erfaringsopsamling om efterværn, som blandt an-det kan benyttes af kommunerne, samt udgivet en bog med unges egnepositive erfaringer med efterværn til inspiration for ansatte på anbringelses-sted, kommunale sagsbehandlere og andre, med kontakt til unge, som kanvære i målgruppen for efterværn. Der er også udarbejdet et startsæt medgode råd og praktisk information til unge, der flytter i egen bolig efter en an-bringelse.Der er desuden iværksat forskellige forsøg og udviklingsinitiativer som led iefterværnspakken, og herunder vil jeg især fremhæve udviklingsprojektet”særtoget – vejen til uddannelse og beskæftigelse”, som flere kommuner hargode erfaringer med. Initiativet er en model for samarbejdet mellem social-forvaltning, jobcenter, uddannelsesinstitutioner og anbringelsessteder medden unge i centrum – og med et fælles mål om uddannelse og beskæftigel-se. Som et led i udbredelsen af modellen udmeldes der snart en pulje, derskal medvirke til at udbrede modellen – og dermed medvirke til at sikre, at deunge får en bedre overgang til voksenlivet.
Annette Vilhelmsen/ Birgitte Olesen