Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1277866_0001.png
1277866_0002.png
Folketingets SocialudvalgDepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 6. september 2013Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. august2013 følger hermed social-, børne- og integrationsministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 335 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efterønske fra Finn Sørensen (EL).
2013-5570
Spørgsmål nr. 335:”I forlængelse af ministerens svar på spørgsmål S 2121 bedes ministerenoplyse følgende:Hvad var skæringstidspunktet for, at en ansøgning om førtidspensionpå det foreliggende grundlag, var indkommet for sent til at kommu-nen har kunnet nå at påbegynde en pensionssag inden 1. januar2013?Hvor mange ansøgninger om førtidspension i landets kommuner,indleveret inden 1. januar 2013, er blevet/bliver behandlet efter denye regler, og hvilke skæringsdato er anvendt i den enkelte kommu-ne?”Svar:Jeg kan oplyse, at efter lov nr. 1380 af 23. december 2012 om reform afførtidspension og fleksjob, der trådte i kraft den 1. januar 2013, skal der træf-fes afgørelse efter de tidligere gældende regler om førtidspension, hviskommunalbestyrelsen før 1. januar 2013 har truffet afgørelse om, at sagenovergår til behandling efter reglerne om førtidspension.Hvis en borger har anmodet kommunen om, at der alene skal tages stilling tilspørgsmålet om førtidspension, skal kommunen træffe afgørelse om, atsagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandlingefter reglerne om førtidspension. Kommunen bør træffe afgørelsen om atpåbegynde sagen i umiddelbar tilknytning til anmodningen.I sager, hvor anmodningen er indgivet til kommunen før 1. januar 2013 og pået tidspunkt, hvor kommunen har eller burde have påbegyndt en sag om
førtidspension før 1. januar 2013, skal den endelige afgørelse således træf-fes efter de tidligere gældende regler.Ankestyrelsen har i en principafgørelse (P-6-07) udtalt:”Der skulle ikke foretages en vurdering af borgerens arbejdsevne i forbindel-se med en afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag på det forelig-gende dokumentationsgrundlag. Kommunen skulle derfor træffe afgørelsenom at påbegynde sagen på det foreliggende grundlag hurtigst muligt og iumiddelbar tilknytning til anmodningen.”I den konkrete sag traf Ankestyrelsen afgørelse om, at kommunen burdehave truffet afgørelse om påbegyndelse af sag om førtidspension på et tidli-gere tidspunkt end de 3 uger, som var tilfældet i sagen. Det fremgår af P-6-07, at Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg bl.a. lagde vægt på, at påbe-gyndelse af sag om førtidspension på det foreliggende dokumentations-grundlag var en rettighed, der fulgte af pensionslovens § 17.I sager, hvor anmodningen er indgivet til kommunen før 1. januar 2013, skalkommunen således træffe afgørelse om, at sagen overgår til behandlingefter reglerne om førtidspension hurtigst muligt og i umiddelbart tilknytning tilanmodningen. Der kan være indgivet anmodning om førtidspension så sent i2012, at kommunen ikke har haft mulighed for at påbegynde en pensionssagfør 1. januar 2013, fx hvis anmodningen er indgivet til kommunen den 24.december 2012, hvor kommunen har haft lukket indtil den 2. januar 2013.Hvis kommunen ikke har haft mulighed for at træffe afgørelsen om at påbe-gynde sagen inden den 1. januar 2013, kan anmodningen ikke behandlesefter de tidligere gældende regler.Social-, Børne- og Integrationsministeriet har ikke oplysninger om, hvormange anmodninger om førtidspension på det foreliggende grundlag der erindgivet inden den 1. januar 2013, herunder om der er sager, der vil blivebehandlet efter de nye regler.Det bemærkes, at borgeren har mulighed for at indbringe kommunens afgø-relse for klagemyndigheden.
Annette Vilhelmsen/ Bent Nielsen