Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1278211_0001.png
1278211_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 9. september 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MSR/ J.nr. 2013-5661
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 14. august2013 følger hermed social- børne- og integrationsministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 324 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V)
Spørgsmål nr. 324:”På baggrund af artiklen i Fyns Amts Avis den 13. august 2013: ’V-top roserfrivillighuset’, hvoraf det fremgår, at den administrative opgave med ansøg-ning om økonomiske midler til sikring af det frivillige arbejde er forbundetmed meget administrativt bureaukrati og IT-mæssige besværligheder, bedesministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage med henblik påat forenkle det administrative arbejde og de IT-mæssige besværlighederomkring ansøgninger af økonomiske midler til det frivillige arbejde.”Svar:Det er afgørende, at betingelserne for at udføre frivilligt arbejde er så godesom mulige, sådan at de frivillige har mulighed for at gøre en forskel. Derforlancerer regeringen i efteråret konkrete initiativer, der skal gøre det lettere atvære frivillig.I forhold til ansøgning om økonomiske midler fra Social-, Børne- og Integra-tionsministeriet kan jeg oplyse, at ministeriet har indført en ansøgningsportal,Puljeportalen, hvor de frivillige organisationer, revisorer m.fl. kan ansøge ogunderskrive elektronisk samt løbende følge udviklingen i deres sag. Det ersåledes hensigten med Puljeportalen, at det skal blive nemmere for forenin-ger mv. at ansøge om midler og i øvrigt være i kontakt med ministeriet.
2
Ansøgninger mv. skal underskrives elektronisk ved hjælp af NemID på Pul-jeportalen. Det medfører, at CVR-registrerede organisationer skal logge indog underskrive med et NemID tilknyttet deres organisation – en NemIDmedarbejdersignatur. Dette fremgår af Puljeportalen, hvor der også linkes tilNemIDs hjemmeside, hvor det er muligt at bestille en medarbejdersignatur.I overgangen til den nye elektroniske ansøgningsproces har det været, og erdet fortsat højt prioriteret at give ansøgere grundig skriftligt og telefoniskvejledning, således at ingen ansøgere forhindres i at søge. Ministeriet stårderfor til rådighed, hvis der skulle være problemer med at anvende systemet,eller hvis man som bruger har forslag til forbedringer.
Annette Vilhelmsen/ Henrik Thorning