Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1275493_0001.png
1275493_0002.png
1275493_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 27. august 2013
E-mail [email protected]
LTH /J.nr. 2013-5374
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 29. juli 2013følger hermed social-, børne- og integrationsministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 315 (SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 315:”Ministeren bedes kommentere den fortrolige henvendelse af 25. juli 2013,herunder redegøre for hvilke konkrete muligheder for retshjælp borgeren hari både Danmark og Polen, jf. SOU alm. del – fortroligt bilag 306.”
Svar:Det bilag, der nævnes i spørgsmålet, indeholder beskrivelse af en familieret-lig sag, der berører spørgsmål om det internationale privatretlige forholdmellem Danmark og Polen i relation til bl.a. separation, skilsmisse samt bør-ne- og ægtefællebidrag. Der er tale om spørgsmål, der vil kunne indbringesfor domstolene eller for Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen, der er en delaf Social-, Børne- og Integrationsministeriet. Jeg vil ikke kommentere denkonkrete sag, men alene de generelle spørgsmål, som beskrivelsen af sa-gen i bilaget giver anledning til.Jeg kan oplyse, at justitsministeren efter retsplejelovens § 223 a kan fast-sætte bestemmelser, hvorefter afgørelser fra udenlandske domstole ogmyndigheder om borgerlige krav og udenlandske offentlige forlig om sådan-ne krav skal have bindende virkning her i riget, når anerkendelsen ikke vilvære åbenbart uforenelig med landets retsorden. Der er ikke med hjemmel idenne bestemmelse fastsat bestemmelser om anerkendelse og fuldbyrdelsei Danmark af udenlandske afgørelser om separation, skilsmisse samt børne-og ægtefællebidrag.Rådets forordning (EF) Nr. 2201/2003 om kompetence og om anerkendelseog fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende
2
forældreansvar og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1347/2000 (Bru-xelles IIa-forordningen), der i relation til sager om separation og skilsmissebl.a. indeholder regler om international kompetence, anerkendelse og fuld-byrdelse af afgørelser og administrativt samarbejde, gælder for Polen menderimod ikke for Danmark, da forordningen er omfattet af Danmarks retsfor-behold.Derimod har både Danmark og Polen tiltrådt Haagerkonventionen af 1. juni1970 om anerkendelse af skilsmisse og separation. Efter konventionen skalDanmark som udgangspunkt anerkende skilsmisser fra de lande, der hartiltrådt konventionen, hvis konventionens betingelser for anerkendelse eropfyldt. En kontraherende stat kan dog nægte at anerkende en udenlandskskilsmisse, hvis der, alle omstændigheder taget i betragtning, ikke har værettaget passende skridt med henblik på at give den anden ægtefælle under-retning om skilsmissesagen, eller hvis denne ikke har fået tilstrækkelig lejlig-hed til at fremføre sine synspunkter. Endvidere kan en kontraherende statnægte at anerkende en udenlandsk skilsmisse, hvis anerkendelse af den eråbenbart uforenelig med grundlæggende retsprincipper (»ordre public«) idenne stat. Danmark er således ikke i alle situationer forpligtet til at aner-kende en polsk skilsmisse. Det beror på en konkret vurdering, om betingel-serne for at nægte at anerkende skilsmissen er opfyldt.Med hensyn til anerkendelse og fuldbyrdelse i Danmark af afgørelser fraPolen om børne- og ægtefællebidrag kan jeg henvise til besvarelsen afspørgsmål nr. 834 (REU Alm. del), stillet den 15. maj 2013.Som det fremgåraf besvarelsen giver Danmarks konventionssamarbejde på børne- og ægte-fællebidragsområdet bidragsbetaleren mulighed for at fremsætte indsigelsermod en anmodning om anerkendelse og fuldbyrdelse af en afgørelse ombidrag, der er truffet i et andet konventionsland. Der kan dog kun tages hen-syn til nærmere angivne indsigelser, navnlig at afgørelsen strider mod grund-læggende retsprincipper i den stat, hvor afgørelsen søges anerkendt ogfuldbyrdet, eller at stævningen ikke er blevet forkyndt, således at sagsøgte-ved en ”udeblivelsesdom” ikke har haft mulighed for at varetage sine inte-resser i sagen.Som det fremgår af ovennævnte, indeholder dansk ret mulighed for at frem-sætte indsigelser mod anerkendelse og fuldbyrdelse i Danmark af udenland-ske afgørelser om separation, skilsmisse samt børne- og ægtefællebi-drag.Spørgsmål om anerkendelse og fuldbyrdelse af sådanne afgørelser kan– afhængigt af den konkrete situation – behandles af administrative myndig-heder eller domstolene. Der kan søges om fri proces til en sådan retssagefter de almindelige bestemmelser om fri proces i retsplejelovens kapitel 31,men der er ikke mulighed for at søge om fri proces til administrative myndig-heders behandling af sådanne spørgsmål.
3
Annette VilhelmsenMalene Vestergaard