Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1274522_0001.png
1274522_0002.png
1274522_0003.png
SocialudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål SOU 305 (Alm. del):uI brev af 26. juli 2013 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 305:”Ministeren bedes redegøre for:– hvad ministeren vil gøre for at sikre driftsgrundlaget for Synscen-ter Refsnæs,– hvilke tiltag ministeren agter at foretage sig såvel kortsigtet somlangsigtet for at sikre Synscenter Refnæs’ overlevelse, og– hvilke konsekvenser beslutningen vedr. opfølgning på evalueringaf kommunalreformen vil have for Synscenter Refsnæs i forholdtil specialrådgivningen, materialeproduktionen og de takstbasere-de skole- og botilbud.Svar:Som det fremgår af mit svar til Socialudvalget på spørgsmål 294 fra den28. juni 2013 har evalueringen af kommunalreformen bl.a. peget på enrække udfordringer i forhold til de faldende elevtal på de lands- oglandsdelsdækkende specialundervisningstilbud.Evalueringen viser samtidig, at der fortsat er en lille gruppe af elever, derhar meget komplicerede og sammensatte vanskeligheder, der er afhængi-ge af et relevant specialiseret undervisningstilbud.De lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud har gennemførtomstruktureringer for at tilpasse sig det faldende elevtal, men det forven-tes, at elevtallet vil falde yderligere, og at der om få år vil være behov forændrede organisationsformer i tættere samspil med andre kommunalespecialundervisningstilbud.Den stigende brug af kommunale undervisningstilbud øger behovet forrådgivning og efteruddannelsestilbud på det kommunale niveau.
23-08-2013
2Det er baggrunden for den aftale, regeringen har indgået med Venstre,Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative omrammer for justering af kommunalreformen med udgangspunkt i rege-ringens udspil til opfølgning på evaluering af kommunalreformen.Den foreslåede koordinationsstruktur skal bl.a. sikre en faglig planlæg-ning af den meget specialiserede indsats og medfører, at kommunerneindenfor hver region i fællesskab skal afrapportere til Socialstyrelsen ogUndervisningsministeriet, hvordan de vil tilrettelægge og organisere ind-satsen på de områder, hvor der er behov for en meget specialiseret ind-sats. Intentionen er at understøtte kommunernes anvendelse af tilbudde-ne, og at tilbuddene udvikles dynamisk i takt med, at behovene ændrersig.I forhold til den specialiserede indsats på specialundervisningsområdetlægger regeringen op til, at området indgår i den nationale koordinations-struktur på socialområdet i regi af Socialstyrelsen og Undervisningsmini-steriet.Med regeringens initiativ vil kommunerne fortsat have det fulde ansvarfor at sikre de nødvendige tilbud til deres borgere. Men staten får en øgetrolle i forhold til at understøtte og koordinere den mest specialiseredeindsats. Rollen er baseret på dialog med kommunerne, men hvis dialogenikke er tilstrækkelig, kan Socialstyrelsen og Undervisningsministeriet isidste instans – og undtagelsesvist – pålægge en kommune eller region etdriftsansvar og hermed fastlægge en tilbudsstruktur på et område.Der er tre tilfælde, hvor Socialstyrelsen vil kunne pålægge et driftsansvar:Hvis Socialstyrelsen og Undervisningsministeriet identificerer etbehov for en særlig indsats, der ikke bliver løftet, og der derfor erbehov for at oprette et nyt tilbud.Hvor et konkret tilbud, som løfter en helt særlig indsats, der ikkekan løftes på anden vis, er lukningstruet.Hvor der er en række små tilbud til en målgruppe, som hver forsig ikke er fagligt bæredygtige. Her kan en kommune eller regionpålægges at samle tilbuddene med henblik på en konsolidering.Samtidig vil andre kommuner og regioner ikke kunne oprette nyetilbud i forhold til denne bestemte målgruppe.Regeringen vil endvidere samle ansvar for specialrådgivning og viden-sudvikling på det specialiserede undervisningsområde i VISO. Det skalsammen med koordinationsstrukturen understøtte fastholdelse, udviklingog udbredelse af den mest specialiserede viden på området, så den kom-mer eleverne til gode, uanset hvor de modtager undervisning.
3Samtidig får VISO det fulde ansvar for rådgivning på specialundervis-ningsområdet, og herunder for vidensudvikling på specialundervisnings-området. Det bliver dermed staten, der sikrer viden og vidensudviklingog kan vejlede alle kommunerne i forbindelse med at tilrettelægge et fyl-destgørende undervisningstilbud.Fra Social-, Børne- og Integrationsministeriet har jeg modtaget følgendebidrag til besvarelsen:”For så vidt angår botilbud og andre ydelser efter serviceloven, er detkommunalbestyrelsen i borgerens handlekommune, der har ansvaret for,at borgeren modtager den hjælp efter serviceloven, som borgeren påbaggrund af en individuel og konkret vurdering har behov for, og somkommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om.Kommunalbestyrelsen skal ifølge servicelovens § 4. stk. 1, sørge for, atder er de nødvendige tilbud efter serviceloven. Kommunalbestyrelsenopfylder sit forsyningsansvar ved brug af egne tilbud og ved samarbejdemed andre kommuner, regioner eller private tilbud. Kommunerne harsåledes ikke pligt efter serviceloven til at købe tilbud fra SynscenterRefsnæs, og kan vælge f.eks. at yde hjælpen selv.I den kommende folketingssamling vil der blive stillet lovforslag omændrede takstregler på det sociale område. Det vil blive fastholdt, at det -lige som det er gældende i dag - er takstbetaling mellem kommunen, somkøber af tilbud, og leverandøren, som er hovedreglen på det sociale om-råde. Derudover vil der blive set på, om der kan være andre finansie-ringsformer, som f.eks. abonnementsbetaling, kommunerne skal havemulighed for at tage i anvendelse for bl.a. at sikre de meget specialiseredetilbud.”
Med venlig hilsen
Christine Antorini