Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1269067_0001.png
1269067_0002.png
1269067_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 10. juli 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JET/ J.nr. 2013-4107
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. juni 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 291 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 291:”Ministeren bedes kommentere Hjerneskadeforeningens pressemeddelelseom evalueringen af kommunalreformen og redegøre for om indsatsen påhjerneskadeområdet forpligter til kommunalt samarbejde? Endvidere bedesministeren give eksempler på hvordan hjerneskadeindsatsen kommer til atvirke i praksis fremadrettet?”
Svar:Jeg er helt enig i, at der skal findes en løsning på de problemer, der er påhjerneskadeområdet. Og med den aftale, regeringen og Folketingets partierden 26. juni 2013 har indgået om rammer for justering af kommunalrefor-men, ligger der et godt udgangspunkt for en god løsning. Aftalen baserer sigpå regeringens udspil ”Bedre kvalitet og samarbejde” fra den 1. juni 2013.Regeringens udspil indebærer, at der indføres en ny national koordinations-struktur for den højt specialiserede sociale indsats i regi af Socialstyrelsen.Socialstyrelsen får kompetence til at udpege målgrupper eller særlige ind-satser, hvor der er behov for øget koordination eller planlægning mellemkommunerne for at sikre udbuddet af specialiserede indsatser og videreud-vikle viden på området. En af de første målgrupper for den nationale koordi-nationsstruktur vil være mennesker med en svær erhvervet hjerneskade.Den nye nationale koordinationsstruktur skal blandt andet fremme det kom-munale samarbejde, idet kommunerne i hver region er forpligtet til i fælles-
2
skab at afrapportere til Socialstyrelsen, hvordan de vil tilrettelægge og orga-nisere indsatsen på de centralt udmeldte områder. Socialstyrelsens behand-ling af afrapporteringerne skal ske i en dialog med kommunerne om deresløsningsforslag, som for eksempel kan indebære et kommunalt samarbejdeom et konkret område. Hvis dialogen med kommunerne ikke er tilstrækkelig,får Socialstyrelsen mulighed for at pålægge kommunerne at foretage enfornyet behandling af afrapporteringen for det konkrete fokusområde. Desu-den indebærer regeringens udspil, at Socialstyrelsen undtagelsesvist kanpålægge en kommune eller region et driftsansvar og hermed fastlægge entilbudsstruktur på et område.Regeringen vil derudover styrke kommunernes incitament til at drive og ud-vikle meget specialiserede tilbud. Målet er en dynamisk tilbudsstruktur, dertilpasser sig udviklingen i behovet for specialiserede indsatser.For at lette kommunernes etableringsomkostninger ved opbygning af nyehøjt specialiserede tilbud på socialområdet vil regeringen etablere en låne-pulje til opbygning af nye højt specialiserede tilbud på socialområdetHertil kommer, at regeringen vil give kommunerne mulighed for at fravigetakstreglerne og etablere særlige finansieringsordninger lokalt, blandt andetmed henblik på at fremme tværkommunale samarbejder.Derudover indeholder regeringens udspil en række initiativer på sundheds-området, som vil styrke indsatsen for mennesker med hjerneskade. Jeg harderfor til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse, som har oplyst følgende:”Der er i regeringsudspillet ”Bedre kvalitet og samarbejde – Opfølgning påevaluering af kommunalreformen” fra juni 2013 fokus på at styrke faglighe-den i genoptrænings- og rehabiliteringsindsatsen – især for mennesker medmeget komplekse rehabiliteringsbehov – herunder mennesker med hjerne-skade.Evalueringen af kommunalreformen på sundhedsområdet viser blandt andet,at sygehusenes genoptræningsplaner, som tilbydes patienter ved udskriv-ning fra sygehus, ikke giver en tilstrækkelig præcis beskrivelse af borgerensbehov til brug for den kommunale rehabiliteringsindsats.Derfor vil regeringen styrke kommunikationen mellem regioner og kommunergennem bedre genoptræningsplaner, som skal imødekomme kommunernesudfordringer i forhold til at henvise borgere med særlig komplekse rehabilite-ringsbehov til de mere specialiserede tilbud.Sygehusene vil fremover skulle udarbejde genoptræningsplaner for dennepatientgruppe, som også omfatter mentale og kognitive problematikker og
3
dermed forudsætter en neurofaglig udredning på sygehuset. Samtidig fårsygehusene mulighed for at fastsætte en tidsfrist for, hvornår indsatsen skalpåbegyndes, når der foreligger et sundhedsfagligt begrundet behov for hur-tig iværksættelse. Derudover får sygehusene mulighed for - for en afgrænsetgruppe af borgere med særligt komplekse rehabiliteringsbehov - at beskrivemetode, omfang og karakter af den indsats, som kommunerne skal ydeI praksis betyder det, at denne gruppe af borgere fremover kan få en genop-træningsplan efter udskrivning, som indeholder en angivelse af personensbehov for et bestemt antal timers træning ved for eksempel en fysioterapeut,ergoterapeut, talepædagog eller psykolog samt en angivelse af datoen forførste møde med den kommunale indsats.Desuden vil regeringen igangsætte et arbejde med at udvikle et stratifice-ringsredskab, der skal sikre en målretning af genoptrænings- og rehabilite-ringstilbuddene. Endelig skal der udarbejdes visitationsretningslinjer ogsundhedsfaglige kvalitetskriterier for rehabiliteringsindsatsen for borgeremed meget komplekse behov. Dette skal støtte kommunerne i at tilbydeborgere med komplekse behov det helt rette tilbud med den rette grad afspecialisering.”
Karen Hækkerup
/ Hanne Stig Andersen