Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1266767_0001.png
1266767_0002.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg
Finansministeren
1. juli 2013
Endeligt svar på Socialudvalgets spørgsmål nr. 290 af 18. juni 2013(alm. del).

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere Ritzau-telegrammet: "Synshandicappede er efter-ladt på digitaliseringsperronen" bragt den 18. juni 2013 kl. 8.49 samt redegøre for,hvilke initiativer ministeren agter at initiere for at sikre, at offentlige hjemmesiderer gearet til, at synshandicappede og ældre kan benytte sig af offentlige hjemmesi-der pr. den 1. januar 2014, når det kun vil være muligt at søge hjælp til en rækkeservices via en computer med internetopkobling.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).

Svar:

Med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 er der opstillet et målom at 80 pct. af den skriftlige kommunikation mellem det offentlige og borgere ogvirksomheder i 2015 foregår digitalt. Som led i dette bliver det obligatorisk at an-vende digital selvbetjening på flere og flere serviceområder frem mod 2015. Deborgere, der ikke kan benytte digital selvbetjening, vil fortsat kunne modtage ser-vice fra det offentlige på anden vis. Hvis myndigheden finder, at der foreliggersærlige forhold, der gør, at borgeren ikke kan anvende den digitale selvbetjenings-løsning, undtages borgeren fra digital selvbetjening og tilbydes en anden måde atansøge mv. på, jf. lov nr 558 af 18/06/2012 og lov nr 622 af 12/06/2013.For de borgere, der med vejledning vil kunne benytte digital selvbetjening, stillesder desuden hjælp til rådighed på bl.a. kommunernes borgerservice og biblioteker.Der gøres allerede i dag en stor indsats for at sikre, at de løsninger, som bliverobligatoriske for borgerne at anvende, er både brugervenlige og tilgængelige, såle-des at de fx kan anvendes af borgere med et handicap, som nødvendiggør brugenaf hjælpemidler, herunder skærmlæsere eller andre former for højtlæsningspro-grammer. Tilgængelige digitale løsninger rummer således et stort potentiale forforskellige grupper af borgere, som i flere tilfælde ikke tidligere har kunnet foreståkommunikationen med det offentlige uden assistance.Myndighederne bag de obligatoriske løsninger er forpligtede til at overholde deinternationale retningslinjer for tilgængeligt indhold på internettet (WCAG 2 AA),hvilket også fremgår af udviklingsvejledningen for offentlige selvbetjeningsløsnin-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
ger, som blev lanceret i foråret 2013. Arbejdet med at sikre tilgængeligheden un-derstøttes blandt andet af en rådgivnings- og vejledningsindsats i regi af Digitalise-ringsstyrelsen, samt af en såkaldt klarmeldingsproces, hvorigennem der løbendefølges op på kvaliteten af de løsninger, der bliver obligatoriske henholdsvis den 1.december 2013 og den 1. december 2014.For de borgere, som kun til en vis grad er i stand til at anvende løsningerne ellersom af andre årsager ønsker at lade sig partsrepræsentere, er der ligesom hidtilmulighed for at anvende en almindelig skriftlig fuldmagt. Digitaliseringsstyrelsener endvidere ved at udvikle en digital fuldmagtsløsning. Denne vil gøre det muligtfor borgerne ved hjælp af deres NemID at give andre, fx pårørende, advokatereller revisorer, digital fuldmagt til på udvalgte områder at varetage deres kommu-nikation med det offentlige.Med venlig hilsenBjarne Corydon